이 연구는 역기능 가정에서 성장한 자녀들의 독서치료 경험을 분석하였다. 이를 위해 역기능 가정 자녀인 대학생 6명을 대상으로 이들의 독서치료 경험에 대한 현상학적 분석을 시도하였다. 그 결과, 역기능 가정의 자녀들은 1)상처에 대한 인식, 2)공감과 동일시, 3)통찰과 자기 및 타인에 대한 이해, 4)상처극복에 대한 의지 및 상처극복을 위한 해답의 발견, 5)자기변화와 성장, 상처치유를 경험한 것으로 나타났다. 또한 각각의 단계에서 참여자들은 매우 역동적인 사고와 감정을 경험하는 것으로 드러났다. 이를 통해 독서치료 프로그램은 역기능 가정 자녀들의 상처대처와 극복에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다.
The purpose of this study was to analyze the experience of dysfunctional family's sons and daughters in bibliotherapy program. To do this, this study collected its data through writings, speaking and term papers of 6 undergraduate students experiencing bibliotherapy program. The collected data were analyzed by phenomenological methods. As a result, the participants experienced 1)recognition of trauma and problems, 2)sympathy and identification, 3)self insight and self understanding, 4)expressing their will to recover trauma and finding solutions, 5)affirmative change, maturity and healing. And also they went through thinking and feeling dynamically in the bibliotherapy program. These results show that the bibliotherapy program helps dysfunctional family's sons and daughters solve their problems and trauma.
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독서치료 관련 학위논문의 연구경향을 분석한 김갑선의 연구에 따르면, 2006년까지 생산된 총 147편의 학위논문 중에서 발달적 독서치료에 관련한 연구는 98편(76.6%), 임상적 독서치료는 47편(32.4%)인 것으로 나타난다. 김갑선, “독서치료 관련 학위논문 연구 경향분석: 1984-2006,” 독서문화연구, 제6호(2006), pp.153-187.
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