이 논문은 서울, 인천, 경기의 초․중․고등학교 도서관에서 시행하고 있는 독서교육을 위한 학교도서관의 행사 실태를 조사 분석하여 독서교육 관련 행사의 활성화 방안을 제시하였다. 첫째, 학교도서관에는 사서교사가 배치되어야 한다. 둘째, 독서 및 도서관에 관련된 행사를 해야 한다. 셋째, 학교도서관 홈페이지를 통하여 독서교육 관련 행사를 홍보해야 한다. 넷째, 독서교육 관련 행사 추진을 위한 예산이 확보되어야 한다. 다섯째, 독서교육 관련 행사 추진을 위하여 행정적 지원이 있어야 한다. 여섯째, 사서교사는 사회적 기념일을 통한 독서교육 방안을 수립해야 한다.
The purpose of this study is to survey the events which school libraries have practiced for reading education and to do the suggestions on the revitalization of events which are related to the reading education. The results of this study is like following; 1) Teacher-librarians should be employed to school libraries. 2) School libraries ought to make a plan for the events which are related to the reading and libraries and practice it. 3) School libraries have to inform the news according to reading education events through the webpage of school libraries. 4) The budget for reading education should be obtained. 5) The administrative assistance is needed for the reading education events. 6) Teacher-librarian should make the plans for reading education based on the social memorials.
도서관법.
독서문화진흥법.
이만수. 교수-학습 자료센터로서의 학교도서관(의정부교육청에서 주최한 경기북부 학교도서관을 운영하고 있는 각급 학교의 교장님께 특강한 내용의 일부).
이만수. 학교도서관 경영론. 서울 : 교학연구사. 1990.
이병기. 학교도서관경영통론. 고양 : 조은글터. 2008.
한국도서관협회 도서관기준작성특별위원회 편. 2003년판 한국도서관 기준. 서울 : 동협회. 2003.
Fargo, L., The Library in School 4th ed. Chicago : ALA, 1947.
Hunt, H., “As the Educator Views the Library,” School Activities and Library(Feb. 1950), p.2(Kathleen W. Craver, “The changing Instructional Role of the High School Library Media Specialist, 1950-84 : A Survey of Professional Literature, Standards and Research Studies,” School Library Media Quarterly, Vol.14, No.4(Summer 1986). p.183에서 재인용함.
IFLA/UNESCO School Library Guidelines. 2002.