바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Analysis on Library-Aided Instruction's Obstacle Factors based on Human Performance Technology Model

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2009, v.40 no.1, pp.433-449
https://doi.org/10.16981/kliss.40.1.200903.433

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The purpose of this study is to find out the factors which have interrupted Library Assisted Instruction in various schools' libraries and to analyze the factors by the tools and to propose the solutions to the obstacles for the desired Library Assisted Instruction. For doing this, some experimental processes had been made: firstly, to make the analysis model based on HPT for the improvement of the real LAI, secondly, to apply the model to LAI, to draw out the problems and to analyze them, and to propose the solutions. As the results of this study, the 5 solutions are presented; 1)LAIs should have the obvious and concrete teaching&learning objectives. 2)The supporting systems for LAI like the web community ought to be prepared. 3)External motivation systems, that is, teachers and teacher-librarians' performance assessment with LAI participation rate per year, should be developed. 4)The various, practical LAI programs should be developed. 5)The obscure refusal of teachers & teacher-librarians to LAI should be disappeared and the directors of schools should be confident of the LAI's educational, positive effects.

keywords
LAI, HPT, School Library Media Center, Teacher-Librarian, LAI, HPT, School Library Media Center, Teacher-Librarian, 도서관활용수업, 인간수행공학, 학교도서관매체센터, 사서교사

Reference

1.

구정희, 도서관활용수업 실태 및 개선방안 연구(석사학위논문, 공주대학교 교육대학원 문헌정보교육전공, 2006).

2.

이영숙, 학교도서관활용수업에 대한 교사인식에 관한 연구(석사학위논문, 중앙대학교 교육대학원 문헌정보교육전공, 2008).

3.

이보라, 학교도서관활용수업에 대한 교사와 학생의 인식 연구(석사학위논문, 경기대학교 교육대학원 사서교육전공, 2008).

4.

K. C. Lance, M.J. Rodney, and C. Hamilton-Pennell, Powerful Libraries Make Powerful Learners: Illinois Study(Canton, Illinois School Library Media Association, 2005). <http://www.islma.org> [인용 2008. 12. 10].

5.

Quantitative Resources, LLC & J. Miller, J. Want, L. Whitacre, Show Me Connection: How School Library Media Center Services Impact Student Achivement, 2003.<http://dese.mo.gov/divimprove/curriculum/librarystudy/libraryresearch.pdf> [인용 2008. 11. 17].

6.

박미경, 초등학교 도서관활용수업의 교육적 효과에 관한 연구(석사학위논문, 충남대학교 대학원 문헌정보학전공, 2007).

7.

이승길, 학교도서관활용수업이 고등학생의 자기주도적 학습능력에 미치는 영향(석사학위논문, 성균관대학교 대학원 사서교육전공, 2005).

8.

이상수, 수행공학이론의 현장적용을 위한 사례연구, 기업교육연구, 한국기업교육협회, 제2권, 제1호(2000), pp.157- 176.

9.

오은주ㆍ박수홍, ISPI 수행공학모형을 적용한 조직의 문제해결과 수행능력 향상 탐색, 기업교육연구, 한국기업교육협회, 제9권, 제2호(2007), pp.101-125.

10.

김민정, 대학 영어전용교과의 수업 방법 개선 방안 탐색, 교육공학연구, 2007, pp.31-57.

11.

ISPI홈페이지. <http://www.ispi.org/content.aspx?id=54> [인용 2008. 11. 29].

12.

G. A. Rumbler & A. P. Brioche, Improving Performance: How to manage the white space on the organization chart, 2nd ed.(San Francisco, CA: Jossy Bass).

13.

R. F. Mager & L. Pipe, Analyzing performance Problems(Atlanta. GA: The Center for Effective Performance, Inc., 1977).

14.

이병기, 정보활동 중심의 도서관활용수업 모형에 관한 연구, 한국도서관ㆍ정보학회지, 제37권, 제2호(2006. 06), pp.25-46.

15.

J. T. Shaplin, Team Teaching in R. Grossand, J. Murphy(eds.), The Revolution in the Schools(New York, Harcourt Brace & World Inc.1964), p.93.

16.

L. H. Clark & I. S. Starr, Secondary School Teaching Methods, 2nd ed(N. Y.: The MaCmillan Co, 1967), p.408.

17.

유소영, 정보교육과 학교도서관에 관한 연구, 한국문헌정보학회지, 제25권, 제2호(1994. 06), pp.53-74.

18.

Haycock, Carol-Ann, “Cooperative Program Planning : A Model that works,” Emergency Librarian, Vol.16, No.2(1988), pp.34-48.

19.

한윤옥, 학교도서관의 협동교수프로그램에 관한 연구, 한국문헌정보학회지, 제29권, 제1호(1995. 03), pp.257-279.

20.

한국교육학술정보원, 학교도서관 평가 적용 및 교육적 효과 측정 연구(서울, 2003), pp.15-16.

21.

교육인적자원부, 학교도서관 운영편람, 서울특별시교육청, 2003, pp.126-130.

22.

정종기, 학교도서관의 교육용 컨텐츠 서비스에 관한 연구(박사학위논문, 상명대학교 대학원 문헌정보학과, 2004).

23.

이승길, 학교도서관활용수업이 고등학생의 자기 주도적 학습능력에 미치는 영향(석사학위논문, 성균관대학교 대학원 교육학과 사서교육전공, 2005).

24.

박미경, 초등학교 도서관활용수업의 교육적 효과에 관한 연구(석사학위논문, 충남대학교 대학원 문헌정보학전공, 2007).

25.

김병주, 학교도서관의 교수학습지원 프로그램 운영, 한국비블리아학회지, 제13권, 제2호(2002. 12), pp.265-282.

26.

통계청 홈페이지.〈http://www.nso.go.kr/〉[인용 2008. 12. 13].

27.

R. Kaufman, Organizational Elements Model(Florida State University, 1992).

28.

T. F. Gilbert, Human Competence: Engineering worthy performance,(New York : McGrawHill, 1978), p.88.

29.

D. M. Van Tiem, J. L. Moseley, & J. C. Dessinger, Fundamentals of performance technology: A guide to improving people, process, and performance. 2nd ed. (Silver Spring, MD : International Society for Performance Improvement. 2005) p.47.

Journal of Korean Library and Information Science Society