바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

A Qualitative Research on the Bookstart for Infants and Toddlers: Focusing on the Bookstart of Public Library in Cheonan

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2009, v.40 no.1, pp.517-540
https://doi.org/10.16981/kliss.40.1.200903.517


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The bookstart program for infants and toddlers is still in experimental progress. From this qualitative research that contains the both administration and utilization of the bookstart program at the Cheonan public library, some necessities for improvement were found to be the more effective program. The administration staffs of program consist of the supporting team and the instructional team. This program gives the meaningful experience to staffs such as the satisfaction as supporters of caring infants and toddlers, extension of social participation, and developing professionalism. The characteristic (purpose) of bookstart program for infants and toddlers could be categorized as three: offering a place to plays with other infants and toddlers, opportunities to exchange practical information, and chances to have educational support. To be more effective program, the difficulties and administrative problems of the program should be solved.

keywords
Infants and Toddlers, Bookstart, Public Library, 영아, 북스타트, 도서관

Reference

1.

강보경. 학부모가 지각한 유아의 어린이도서관 이용실태와 부모의 요구도 조사. 석사학위논문, 성균관 대학교 교육대학원 문헌정보학과, 2003.

2.

구수연. “1-2세 영아 프로그램 구성 및 운영." 발달단계에 따른 영유아프로그램. 한국영유아교원교육학회 춘계 학술대회(2005), pp.43-78.

3.

김진숙. 부모의 어린이 도서관 이용에 관한 연구. 석사학위논문, 중앙대학교 대학원 문헌정보학과, 2007.

4.

김현주, 손은경, 신헤영. 현장중심 부모교육 이론과 실제. 서울 : 양서원, 2000.

5.

박영애, 원효종. “어머니의 사회 관계망, 자녀에 대한 기대와 아동의 자아 존중감 및 정서 지능의 관계." 한국생활과학회지, 제12권, 제5호(2003. 11), pp.713-735.

6.

송은경. 학령전 아동을 위한 어린이도서관의 독서지도 활성화 연구. 석사학위논문, 중앙대학교 대학원 문헌정보학과, 2006.

7.

윤정옥. “공공도서관의 어린이 독서진흥활동: 다른 나라 사례를 중심으로." 한국도서관․정보학회지, 제38권 제2호(2007. 7), pp.393-414.

8.

이수진. 한국 북스타트 운동에 관한 연구: 부산 북스타트 운동을 중심으로. 석사학위논문, 부산대학교 대학원 문헌정보학과, 2004.

9.

임형연. “아동교육을 위한 공공도서관의 역할: 미국보스턴부면 공공도서관 프로그램 관찰조사를 중심으로," 한국도서관․정보학회지. 제35권, 제2호(2004. 6), pp.393-414.

10.

전창호. “지역사회를 위한 대학도서관의 어린이서비스," 도서관 제58권 제3호(2003. 가을호), pp. 27-52.

11.

정혜경. “한국과 미국 공공도서관의 취학 전 어린이를 위한 ‘이야기 들려주기'프로그램에 관한 비교 연구." 한국문헌정보학회지, 제13권, 제1호(2005. 3), pp.295-320.

12.

Alanna Rochelle Kin, Dail. An investigation of mother-child visits to the public library. Nashville: Vanderbilit university. 2004.

13.

Albrecht, K. & Miller, L. G. Infnat & toddler development. Loisville : Gryphon House Inc., 2001.

14.

Hall, Elaine. “Babies, books and ‘impact': problems and possibilieties in the evaluation of a bookstart project." Educational Review, Vol.53, No.1(2001), pp.57-64.

15.

Heath, S. B. Ways with words. Cambridge : Cambridge university Press, 1983.

16.

Himmel, Ethel & wilson, William James. Planning for Results: A Public Library Transformational Process. Chicago : ALA, 1998.

17.

Laurice, J. Reading-Encouraging Positive Attitudes: Strategies for Parents and Teacher. Bethesda : National Association of School Psychologists, 2004.

18.

Wade, B & Moore, M. “An early start with books: Literacy and mathematical evidence from a longitudinal study." Educational Review, Vol.50, No.2(1998), pp.130-145.

19.

Weinberger, J. “Longitudinal study of literacy." Journal of Research in Reading, Vol.19, No.1(1996), pp.14-25.

20.

Wittmer, D. S. & Petersen, S. H. Infant and toddler development and responsive program planning. NewYork : Pearson, 2005.

Journal of Korean Library and Information Science Society