바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

A Study on the Internet-Based Educational Contents Development and Evaluation for Teacher Librarian's Competency

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2009, v.40 no.2, pp.355-373
https://doi.org/10.16981/kliss.40.2.200906.355

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

School library concentrates its focus on how information literacy is implemented through the collaborative efforts of classroom teachers and teacher librarian. The role of teacher librarian and the competencies they need in order to succeed have changed over many years. However, current LIS education for teacher librarian has limitations in terms of institution, curriculum. In this research, I designed and implemented an Internet-based educational contents development and evaluation for teacher librarian's competency. This system was development by lecture authoring tool(LectureMAKER v2.0). This study tested the effectiveness of the system was verified by survey by 51 college students. The test paper consisted of 20 items(5 scale) for measuring teaching competencies of college students. This study verified effectiveness of the Internet- Based Educational Contents by two dependent samples t-test, Levene test.

keywords
Teacher Librarian, Teaching Competency, Instructional Profession, Teacher Librarian Education System, Internet-Based Educational Contents, Teacher Librarian, Teaching Competency, Instructional Profession, Teacher Librarian Education System, Internet-Based Educational Contents, 사서교사, 교수역량, 수업전문성, 사서교사 양성, 인터넷 기반 교육 시스템

Reference

1.

National Board for Professional Teaching Standards, NBPTS Library Media Standards, 2001. <http://www.nbpts.org/index.cfm?t=downloader.cfm&id=386> [cited 2009. 2. 1].

2.

Senate and House of Representatives of the United States of America in Congress, No Child Left Behind Act(NCLB), P.L 107-110, PartB Subpart1, Section 1208, 2001.

3.

<http://www.ed.gov/policy/elsec/leg/esea02/107-110.pdf> [cited 2009. 2. 1].

4.

Association for Teacher-librarianship in Canada, “Students Information Literacy Needs: Competencies for Teacher-Librarians in the 21st Century,” Teacher Librarian, Vol.26, No.2(1998), pp.33-25.

5.

이병기, “사서교사의 교수역량 구성 모형에 관한 연구,” 한국도서관․정보학회지, 제38권, 제4호(2007), pp.45-65.

6.

이병기, “사서교사의 교사역량 조사와 양성제도 개선에 관한 연구,” 한국도서관․정보학회지, 제39권, 제1호(2008), pp.51-72.

7.

U.S. National Commission on Libraries and Information Science(NCLIS), Why Care About School Libraries? (Washington D.C. : NCLIS, 2005) ;

8.

Research Foundation, School Libraries Work!, 2008. <http://www2.scholastic.com/content/collateral_resources/pdf/s/slw3_2008.pdf> [cited 2009. 2. 1].

9.

이병기, “사서교사의 교수역량 구성 모형에 관한 연구,” op. cit., p.64.

10.

이병기, “사서교사의 교사역량 조사와 양성제도 개선에 관한 연구,” op. cit., p.71.

11.

한국교육과정평가원, 자격종별 사서교사(2급)의 교사 자격기준 개발과 평가 영역 상세화 연구(서울 : 한국교육과정평가원, 2008), pp.116-117.

12.

교원자격검정령시행규칙(교육과학기술부령 제1호, 2008. 3. 4, 타법개정), 제12조제1항 관련.

13.

김성준, 서진원, “우리나라 사서교사 양성현황과 수급문제에 관한 연구,” 한국도서관․정보학회지, 제39권, 제3호(2008), p.6.

14.

김종성, “사서교사 양성을 위한 문헌정보학 교과목의 내용과 교육의 전략적 강조점에 관한 연구,” 한국비블리아학회지, 제17권, 제1호(2006), pp.135-159.

15.

강숙희, 인터넷과 수업(서울 : 교육과학사, 2002), pp.114-117.

16.

방명숙, “인터넷 기반의 언어교육의 이론과 실제: 에듀넷 사례를 중심으로,” 한국멀티미디어언어교육학회, Vol.2, No.2(1999), pp.136-154.

17.

이병기, “사서교사의 교수역량 구성 모형에 관한 연구,” op. cit., pp.18-19.

18.

김순택, “수업의 원리,” 이돈희 외, 현대교육의 이해(서울 : 교육과학사, 1983), p.170.

19.

김종근, 정승필, “기술계 교과목의 가상 강의를 위한 멀티미디어 컨텐츠 개발 방법,” 한국멀티미디어학회지, 제5권, 제4호(2001), pp.5-11.

20.

최용준, 김종근, “인터넷 기반 가상교육을 위한 학습자 중심 강의 컨텐츠의 저작과 전송,” 한국멀티미디어학회지, 제6권, 제4호(2002), p.68.

21.

다울소프트, LectureMAKER 개요 기능 구성요소, 2008.<http://www.lecturemaker.co.kr/product/ product_summary.asp> [cited 2009. 1. 20].

22.

이병기, “사서교사의 교수역량 구성 모형에 관한 연구,” op, cit., pp.45-65.

Journal of Korean Library and Information Science Society