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한국문헌정보학 교과과정에 대한 변화분석 연구

A Study on Analyzing the Translation of Curriculum in Library & Information Science of Korea

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2009, v.40 no.2, pp.429-450
https://doi.org/10.16981/kliss.40.2.200906.429
노영희 (건국대학교)
안인자 (동원대학교)
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초록

본 연구에서는 1991년부터 2009년까지의 약 20년간의 교과과정을 5~7년 간격으로 살펴보되, 시대적 흐름에 따라 교과과정이 어떻게 달라져 왔는지를 비교분석하고 있다. 특히 전면 학과제 시행시기(1991), 학부제 도입시기(1997), 학부제 실시시기(2004), 학과제 회귀시기(2009)로 구분하여 학과제 또는 학부제가 교과과정에 미친 영향을 분석하였다.

keywords
Department Programs, College Programs, Library & Information Science, Curriculum, 학과제, 학부제, 문헌정보학, 교과과정, Department Programs, College Programs, Library & Information Science, Curriculum

Abstract

The study analyzes how the curriculum has been changed in 20 year time, from the year of 1991 to 2009, with 5 to 7 year interval. This paper particularly studies on four major projects to compare with; the whole conduction period of the departmental programs(1991), the instruction of college programs(1997), the conduction period of college programs(2004), and the recurrence period to the departmental programs(2009).

keywords
Department Programs, College Programs, Library & Information Science, Curriculum, 학과제, 학부제, 문헌정보학, 교과과정, Department Programs, College Programs, Library & Information Science, Curriculum

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