바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

기록관리 전문가의 실무능력 제고를 위한 교육 프로그램 연구

A Study on a Teaching Program to Improve the Working Ability for Records Manager

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2009, v.40 no.3, pp.271-293
https://doi.org/10.16981/kliss.40.3.200909.271
김순희 (충남대학교)

초록

기록관리 전문가는 업무의 특성에 따라 학문적지식과 실무능력을 갖추어야 한다. 특히 기록관은 정보기술의 발달에 따라 계속하여 변화하고 있어 폭넓은 실습을 통한 기술적인 전문성이 있는 실무능력을 갖춘 기록관리 전문가를 요구하고 있다. 그러나 현재 국내 기록관리 대학원들의 교육과정은 이론교육에 치중되어 있어 실무교육이 미흡한 실정이다. 따라서 본 논문은 미국과 한국의 대학원 기록관리 교육과정에서 실무능력 향상을 위한 요소의 현황을 비교 분석하여 한국 기록학 대학원의 교육과정을 이론적인 지식은 물론 실제적인 업무능력을 배양할 수 있는 방안을 제언하였다. 첫째, 한국의 기록학 교육과정 중 실무영역을 강화를 위해 전공학점의 및 이수학점의 증대, 실습을 필수 교과과정으로 할 것을 제언하였다. 둘째, 내실 있는 실습을 위한 관․학․산 협동의 인턴쉽 프로그램의 개발 및 실시를 제언하였다. 셋째, 현재 기록관리 업무에 종사하고 있는 기록관리 전문가들이 새로운 지식과 기술을 습득하여 그 전문성을 제고할 수 있는 계속교육프로그램을 실시할 것을 제언하였다.

keywords
Archival Program, Curriculum, Working Practice, Internship, Working Ability, Continuous Training, Archival Program, Curriculum, Working Practice, Internship, Working Ability, Continuous Training, 기록관리 교육, 교육과정, 실무실습, 인턴쉽, 실무능력, 계속교육

Abstract

A Records manager and archivist should have the academic knowledge and working ability due to the working character. Archives and records centers are being changed with developing information technology so that they are requiring a records manager and archivist to have a professional working ability through a variety of practice. However, in recent, the curriculum of Korean archival graduate schools focuses on a theoretical field and neglects to apply a theory to a working field. Therefore, in this paper, the writer compares some elements to improve the working ability shown in the curriculum of Korean and American archival graduate programs, and suggests the method to cultivate a theoretical knowledge as well as working ability. The cultivating ways the writer suggests are as follows: To improve the working ability in a practical field of the curriculum of archival graduate school in Korea, the writer suggests -- 1. increasing the grades of major field and college courses, and changing the practice subject to an obligatory subject, and 2. developing an internship program for a full practice with company, government, and college, and 3. operating a continuous training program that an records manager engaging in records center and archives can acquire a new knowledge and technology and apply the professionalism to a working field.

keywords
Archival Program, Curriculum, Working Practice, Internship, Working Ability, Continuous Training, Archival Program, Curriculum, Working Practice, Internship, Working Ability, Continuous Training, 기록관리 교육, 교육과정, 실무실습, 인턴쉽, 실무능력, 계속교육

참고문헌

1.

이성호, 교육과정 개발전략과 절차(서울 : 문음사, 1994), p.18.

2.

이지연, “기록물관리 전문요원 양성과정 발전방안,” 제5회 기록관리포럼 기록물관리 전문요원제도의 성과와 과제, 국가기록원(2009.3.27), pp.40-41.

3.

The Society of American Archivists, Directory of Archival Education in The United States and Canada. pp.4-6. 재인용: 김상호, 기록보존론(서울 : 아세아문화사, 1999), p.236.

4.

김상호, 기록보존론(서울 : 아세아문화사, 1999), pp.235-240.

5.

김태수, “기록관리사 양성을 위한 교육과정 연구,” 한국기록보존협회 제1회 워크샾 자료집(1999), pp.43-63.

6.

김기석, “기록과학과 기록관리전문가 - 책임과 사명 및 양성,” 한국국가기록연구원 창립기념 심포지움(1999), pp.55-78.

7.

최정태, “기록관리학, 그 교육의 방향 : 신설 9개 대학원 교과과정을 보면서,” 기록학연구, 제2권, 제1호(2000), pp.169-193.

8.

김태수, “기록관리 전문교육과정 및 전문인력제도,” 한국기록관리학회지, 제2권, 제1호(2002), pp.7-39.

9.

정연경, “미국 문헌정보학 대학원의 기록관리학 교육과정에 관한 연구,” 문헌정보학회지, 제36권, 제4호(2002), pp.101- 122.

10.

정연경, “기록학 대학원 교육프로그램에 관한 비교분석: 한국과 북미를 중심으로,” 문헌정보학회지, 제37권, 제1호 (2003), pp.81-100.

11.

정연경, “미국의 기록관리학 지식 범주에 관한 연구,” 한국기록관리학회지, 제3권, 제2호(2003), pp.33-50.

12.

Cox, Richard J., “Educating archivists: Speculations on the past, present, and future," JASIS, Vol.39, No.5 (1988), pp.340-343.

13.

J. O’Toole, “Curriculum development in archival education: a proposal," The American Archivist, Vol.53, No.3(1990), pp.460-466.

14.

Duranti, L., “The archival body of knowledge: archival theory, method, and practice," Journal of Education for Library and Information Science, Vol.34(1993), pp.8-24.

15.

Yakel, E., “Introduction : Graduate Level Archival Education Comes of Age," The American Archivist, Vol.63, No.2(2000), pp.220-223.

16.

Cook, T., “The imperative of challenging absolutes’ in graduate archival education programs: issues for educators and the profession," The American Archivist, Vol.63, No.2(2000), pp.380-391.

17.

Duranti, Luciana, “Models of Archival Education: Four, Two, One or a Thousand?" Archives & Social Studies: A Journal of Interdisciplinary Research, Vol.1, No.1(2007), pp.1-21.

18.

University of Michigan의 SI 홈페이지, <http://www.si.umich.edu/msi/arm.htm> [cited 2009. 8. 20].

19.

University of Michigan의 SI 홈페이지, <http://www.si.umich.edu/msi/arm-reqs.htm> [cited 2009. 8. 20].

20.

University of Michigan의 SI 홈페이지, <http://www.si.umich.edu/outreach/pep.htm> [cited 2009. 8. 20].

21.

Simmons College의 GSLIS 홈페이지, <http://www.simmons.edu/gslis/academics/programs/archives.php> [cited 2009. 8. 20].

22.

Simmons College의 GSLIS 홈페이지, <http://www.si.umich.edu/outreach/workshops.htm> [cited 2009. 8. 20].

23.

Louisiana State University SLIS 홈페이지, <http://slis.lsu.edu/specializations.html> [cited 2009. 8. 20].

24.

Western Washington University의 History Department 홈페이지, <http://www.wwu.edu/history/programs/archives/about.shtml> [cited 2009. 8. 20].

25.

Western Washington University의 History Department 홈페이지, <http://www.wwu.edu/history/programs/historyma.shtml> [cited 2009. 8. 20].

26.

University of Pittsburgh의 School of Information Sciences 홈페이지, <http://www.ischool.pitt.edu/lis/degrees/> [cited 2009. 8. 20].

27.

University of Pittsburgh의 School of Information Sciences 홈페이지, <http://www.ischool.pitt.edu/lis/courses/descriptions.php> [cited 2009. 8. 20].

28.

University of Pittsburgh의 School of Information Sciences 홈페이지, <http://www.ischool.pitt.edu/lis/degrees/field-experience.php> [cited 2009. 8. 20].

29.

경남대학교 홈페이지, <http://www.kyungnam.ac.kr/~grad/> [인용 2009. 8. 25].

30.

한남대학교 홈페이지, <http://archives.hannam.ac.kr/index2.htm> [인용 2009. 8. 25].

31.

SAA 홈페이지, <http://www.archivists.org/prof-education/ace.asp> [인용 2009. 8. 25].

한국도서관·정보학회지