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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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디지털도서관의 서비스 품질 측정모형과 지표 개발

Development of Service Quality Measurement Model and Index for Digital Libraries

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2010, v.41 no.1, pp.121-147
https://doi.org/10.16981/kliss.41.1.201003.121
황재영 (국방과학연구소)
이응봉 (충남대학교)

초록

이 연구의 목적은 우리나라 디지털도서관의 서비스 품질을 객관적으로 측정할 수 있는 표준화된 서비스 품질 측정모형과 지표를 개발하고 검증하는 것이다. 디지털도서관의 서비스 품질 측정모형과 지표를 개발하기 위해 문헌연구와 델파이 조사를 실시하였으며 연구모형을 검증하기 위해 디지털도서관 이용자 설문조사를 실시하였다. 연구결과 4개의 차원, 7개의 구성요인, 30개의 측정항목으로 이루어지는 DL-SQI 모형이 개발되었으며 신뢰성 분석과 확인적 요인분석을 통해 연구모형의 타당도를 검증하였다.

keywords
Digital Libraries, Service Quality Measurement Model, Service Quality Measurement Index, DL-SQI Model, 디지털도서관, 서비스 품질 측정모형, 서비스 품질 측정지표, DL-SQI 모형, Digital Libraries, Service Quality Measurement Model, Service Quality Measurement Index, DL-SQI Model

Abstract

The purpose of this study is to develop and prove service quality measurement model and indicators which are able to measure objectively service quality of digital libraries in Korea. Literature review and Delphi survey are used to investigate service quality dimensions. User perceived service quality performance was measured to validate DL-SQI model with three digital libraries. Finally DL-SQI(Digital Library-Service Quality Index) model was developed which is composed of four primary dimensions. The survey results reveal that reliability coefficient is 0.8 which means high reliability of survey and it suggests that DL-SQI model based on the above dimensions is proved through confirmatory factor analysis.

keywords
Digital Libraries, Service Quality Measurement Model, Service Quality Measurement Index, DL-SQI Model, 디지털도서관, 서비스 품질 측정모형, 서비스 품질 측정지표, DL-SQI 모형, Digital Libraries, Service Quality Measurement Model, Service Quality Measurement Index, DL-SQI Model

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