The study is on the types, contents, characteristics, and levels of lifelong education programs from 16 central and local public libraries in Korea. And also analyzes the situation and the results of learning purpose, educational content and teaching methods from 4 public libraries of Ulsan province. On the basis of the results, suggests for the improvement proposals of lifelong education programs in Korean public libraries as follows ; (1) proposes the differentiation and establishment of system for the programs. (2) presents the model development for the evaluation of the educational programs.
1) 곽동철, “공공도서관의 평생교육적 역할에 관한 고찰,” 한국도서관․정보학회 하계학술발표, 제36권, 제2호(2005. 6), p.101.
2) 윤희윤, “평생교육과 공공도서관의 함수관계,” 사회과학연구(대구대학교 사회과학연구소), 제10집, 제1호(2002. 9), p.70.
3) 최흥식, 서진순, “전북지역 공공도서관 교육문화프로그램 분석연구,” 한국도서관․정보학회지, 제40권, 제4호(2009. 12), pp.241-242.
12) 윤희윤, “도서관 평생학습활동의 성찰과 향방,” 한국도서관․정보학회지, 제37권, 제4호(2006. 12)
13) 김창환 등, 평생교육통계조사 및 DB 구축 방안 연구(서울 : 한국교육개발원, 2003)
교육인적자원부, 중점과제별 보도자료(서울 : 교육인적자원부, 2006), p.70.
21) 김애련, 대학평생교육원 성인학습자의 학습성과 인식 연구(박사학위논문, 단국대학교 대학원 교육학과, 2004), p.53.
최운실 등, 한국 평생교육의 총체적 진단과 발전 모델 구상 연구(서울 : 한국교육개발원, 2005), p.345.
25) 이제환, 디지털시대의 도서관정보정책(서울 : 한울 아카데미, 2003), p.33.
26) 송정숙, “한국 공공도서관의 문제점과 개선방안,” 한국도서관․정보학회지, 제34권, 제1호(2003. 3), pp.418-419.
울산인적자원개발지원센터․울산평생교육정보센터 편, 2006년 울산지역 평생교육관계자 연찬회(울산 : 동센터, 2006).