With the introduction of new teacher evaluation system, teacher librarians' evaluation indicators and questions were presented for the first time. The purpose of this study is to review the validity of current indicators and questions and to develop new one, based on it. The result is as follows : Current indicators mainly focus on the management of school library facility and collection, not on teacher librarians' educational activities and have the low validity to evaluate the expertise of teacher librarians. As a result, this study will suggest new evaluation indicators and questions to evaluate their expertise appropriately.
1) 김이경, 한국교육개발원, 교사평가 시스템 연구(서울 : 한국교육개발원, 2004), p.35.
2) 정수현, “교원의 전문성과 책무성에 근거한 교원평가 제도의 타당성 평가,” 초등교육연구, 제21권, 제2호(2008),pp.409-434.
3) 김성준, “사서교사 평가제도로서 현행 교원평가제의 문제점과 개선방향에 관한 연구,” 한국도서관․정보학회지,제39권, 제4호(2008. 12)
4) 김지선, 교원성과급정책의 평가연구(석사학위논문, 서울교육대학교 교육대학원, 2002), pp.92-93.
6) 교육과학기술부, 2010학년도 교원능력개발평가 표준매뉴얼(서울 : 교육과학기술부, 2010)
11) Barbara K. Stripling, “Quality in School Library Media Programs : Focus on Learning,” Library Trends, Vol.44, No.3(Winter. 1996), p.633.
12) IFLA & UNESCO, The IFLA/UNESCO School Library Guidelines, 2002, p.13, <http://www.ifla.org/VII/s11/pubs/sguide02.pdf> [cited 2010. 8. 5].
13) 한국교육과정평가원, 2009학년도 개편 중등교사임용후보자선정경쟁시험 자격종별 「사서교사(2급)」의 교사자격기준 개발과 평가영역 상세화 연구(서울 : 한국교육과정평가원, 2008), pp.27-28.
14) 박지혜, 교원능력개발평가 평가지표 수정․보완 및 특수교원(비교과교사) 평가지표 개발 연구(서울 : 교육과학기술부, 2009), p.78.
교육통계서비스, <http://std.kedi.re.kr> [인용 2010. 8. 2]),