바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

학교도서관의 새로운 평가지표 개발에 관한 연구

A Study on the New Evaluation Index of School Library

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2010, v.41 no.3, pp.99-131
https://doi.org/10.16981/kliss.41.3.201009.99
남영준 (중앙대학교)
정경애 (중앙대학교)

초록

이 연구는 지난 5년 동안 수행된 학교도서관 활성화사업의 결과로 거의 모든 학교에 도서관이 설치된 상황에서 미흡한 분야를 점검하고 앞으로 수행할 분야를 개발하여 학교도서관의 지속적 발전을 위한 방안을 모색하고자 학교도서관 평가지표를 개발하고자 하였다. 이를 위해 이 연구에서는 문화체육관광부의 2009년 평가지표, 교육과학기술부 정책연구 평가지표, 선행연구인 학교도서관의 BSC 성과지표, 한국도서관협회 학교도서관 평가기준을 분석하고 교육과학기술부의 2단계 학교도서관 진흥 기본 계획과 「학교도서관진흥법」, 교육과학기술부의 시․도교육청 평가지표를 분석함으로써 8개 영역 54개의 평가지표를 개발하였으며 최종적으로 8개 영역 48개의 평가지표를 제시하였다. 한편 이 연구에서 제시한 평가기준에 대한 신뢰성을 높이기 위해 분석결과에 대한 검증은 1차적으로 학교도서관 관련전문가를 통해 검토가 이루어졌다. 이 결과를 바탕으로, 2차 평가는 학교도서관 담당 교사를 통해 이루어져 전체적으로 연구한 평가지표에 대해서는 2단계 검증을 수행하였다.

keywords
Library Evaluation, School Library Evaluation, Evaluation Indicator, School Library Evaluation Indicator, School Library Evaluation Model, Library Evaluation Model, 도서관 평가, 학교도서관 평가, 평가지표, 학교도서관평가지표, 학교도서관 평가모형, 도서관 평가모형

Abstract

The purpose of this study is to develop evaluation index for school library in order to find ways to continue the improvement of school library by examining deficient areas and developing necessary areas, in which almost every school have libraries as a result of school library promotion project for last five years. To fulfill this, the research analyzed 2009 evaluation of the Ministry of Culture, Sports, and Tourism(MCST), policy research evaluation index of the Ministry of Education, Science, and Technology(MEST), BSC product index of school library from preceding research, school library evaluation standard of Korean Library Association (KLA), two-phased base plan and school library promotion law of school library promotion of the MEST and evaluation index of municipal/province education agency of MEST, and thereby developed 54 evaluation index from 8 areas. The research ultimately presents 48 evaluation index from 8 areas. Also, analysis result was first verified by school library experts to increase credibility of the evaluation standard of the research. Based on the result, second evaluation was done by school library faculty staff, and thus went through two-phased verification process.

keywords
Library Evaluation, School Library Evaluation, Evaluation Indicator, School Library Evaluation Indicator, School Library Evaluation Model, Library Evaluation Model, 도서관 평가, 학교도서관 평가, 평가지표, 학교도서관평가지표, 학교도서관 평가모형, 도서관 평가모형

참고문헌

1.

1) 김진숙 등, 학교도서관 평가 적용 및 교육적 효과 측정 연구(서울 : 한국교육학술정보원, 2003).

2.

2) 남영준, 이수영, 장보성, “학교도서관의 BSC 성과지표에 관한 연구,” 한국문헌정보학회지, 제42권, 제2호(2008. 6)

3.

3) 곽철완, 노영희, “학교도서관 평가지표 개발 연구,” 한국비블리아학회지, 제20권, 제2호(2009. 6)

한국도서관·정보학회지