최근 들어 도서관의 관종에 상관없이 사서는 장애인에게 정상인과 동등한 서비스와 효율적인 시설을 제공하려고 노력하고 있다. 이러한 맥락에서, 현장의 사서뿐만 아니라 미래의 사서도 장애 이슈의 교육을 통해 장애인의 요구와 그들의 정보입수행위를 규명하고 이해하는데 필요한 다양한 지식과 기술을 갖추어야 한다. 본 연구의 목적은 장애 이용자의 도서관 서비스에 대한 사서의 경험과 입장을 강화시키기 위하여 문헌정보학과의 교육 환경을 장애 관련 교과목, 교수의 교과목 개설에 대한 인식도 그리고 그들의 강의 내용을 조사 분석하여 개선된 교육 방안을 제시하는 것이다. 본 연구의 결론에서 문헌정보학과에서 앞으로 추구하여야 할 장애 이슈의 교육 방향을 제시하였다.
Nowadays, librarians try to provide equal services and effective facilities to people with disabilities. According to this context, the current and prospective librarians should have a wide range of knowledges and skills that can identify and understand their patron's needs and information seeking behaviors through disability issues education. This study aims at presenting the advanced directions of the LIS education in order to enhance a librarian's experience and strengthen his/her hand on library services for people with disabilities. The result of the study suggests some directions on disability issues in LIS education in the future.
4) 정진식, “한국문헌정보학분야의 연구동향 분석: 1996~2000,” 한국문헌정보학회지, 제35권, 제3호(2001. 09), pp.55-78.
5) 한복희, “지식기반사회에서 이용자연구의 최신동향,” 한국문헌정보학회지, 제37권, 제4호(2003. 12), pp.295-310.
6) 손정표, “한국의 문헌정보학분야 연구동향 분석: 1957-2002,” 한국도서관․정보학회지, 제34권, 제3호(2003. 09)
7) Oh, Kyung-Mook and Chang, Yenkeum, “A Study on the Library & Information Science Education and Research Development in Korea,” Journal of the Korean Society for Information Management, Vol.23, No.2(June 2006), pp.185-206.
8) Kelly Blessinger and Paul Hrycaj, “Highly cited articles in library and information science: An analysis of content and authorship trends,” Library & Information Science Research, Vol.32(April 2010), pp.156-162.
9) 엄영애, “문헌정보학 학부 교과과정의 변화,” 한국도서관․정보학회지, 제40권, 제2호(2009. 06), pp.409-427.
10) A.M. Tammaro, “A curriculum for digital librarians: a reflection on the European debate,” New Library World, Vol.108, Issue5/6(2007), pp.229-246.
12) L.L. Walling, “Educating Students to Serve Information Seekers with Disabilities,” Journal of Education for Library and Information Science, Vol.45, No.2(Spring 2004)
13) Deborah J. Carlos, Instruction in Disability Services and Adaptive Technology in Schools of Library and information Science: A Survey of the Curriculum(Master Thesis, The School of Information and Library Science, The University of North Carolina at Chapel Hill, 2005).
14) Anna. Koulikourdi, “Library education and disability issues,” Education for Information, Vol.26(2008), pp.203-212
16) 손문철, 김영귀, “시각장애자를 위한 도서관 정보봉사에 관한 연구,” 도서관학논집, 제3호(1986), pp.29-58.
17) 사서e마을 홈페이지, <http://www.librarian.co.kr/282135>.
18) 노영희, 안인자, 최원태, 한국문헌정보학과 교과과정(서울 : 한국학술정보(주), 2009).