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KDC 제5판 교육학분야 분류체계 개선 방안

The Methods for the Improvement of the KDC 5th Edition of Education Classification System

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2010, v.41 no.4, pp.5-33
https://doi.org/10.16981/kliss.41.4.201012.5
김연례 (전주교육대학교)
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초록

이 연구는 교육학 분야의 학문체계와 KDC, NDC, DDC, LCC의 분류체계 및 한국연구재단의 연구분야분류표의 교육학 분야의 분류체계에 대해 비교 분석한 후, 이를 토대로 KDC 교육학 분야의 분류체계를 개선할 수 있는 방안을 제시하고자 시도하였다. 분석결과 KDC 제5판의 교육학 분야는 학문발전의 추세를 반영하는 분류항목의 추가, 교육학 세부 영역의 등위류 분류용어의 적절한 전개, 세부 주제의 추가 전개, 분류기호의 오류 및 분류항목의 상관색인 누락 등에 대한 개선이 필요한 것으로 나타났다. 이 연구에서는 이러한 문제들을 해결하기 위한 개선 방안을 제시하였다.

keywords
Education, Korean Decimal Classification 5th Edition, NDC, DDC, LCC, Research Field Classification, 교육학, 한국십진분류법 제5판, DDC, NDC, LCC, 연구분야분류표

Abstract

This study is intended to present methods improving the classification system of KDC education fields after comparing and analyzing the academic system of education, classification system of KDC, NDC, DDC and LCC, and that of the research field classification system of National Research Foundation of Korea. The results of the analysis have revealed that it is required to improve and correct the KDC 5th edition of education including the addition of classification items that reflect the trend of academic development, proper development in the rank classification terms of education detailed fields, addition of detailed subjects, errors of classification symbols and omission of correlative indexes in the classification items. This study has proposed improved methods to solve those problems.

keywords
Education, Korean Decimal Classification 5th Edition, NDC, DDC, LCC, Research Field Classification, 교육학, 한국십진분류법 제5판, DDC, NDC, LCC, 연구분야분류표

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