교사는 교육의 성패를 좌우하는 중요한 요소이다. 따라서 대부분의 국가에서는 적정 수준의 자질과 전문성을 갖춘 교사를 학교 현장에 배치하기 위해서 교사 양성과 자격, 임용에 관한 사항을 제도적으로 규정하고 있다. 한국의 경우에는 법령에 의거 교사 자격증을 취득하고, 임용시험을 거쳐 학교에 배치한다. 반면에 미국의 경우 교사자격을 취득하기 위해서는 주교육부와 교사인증기관에서 Praxis 시험을 요구하고 있다. 한국의 교사 임용시험은 1차, 2차, 3차 시험으로 구성되어 있고, 그 중 1차 시험은 교과 전공 지식을 평가한다. 반면, 미국의 교사자격시험인 Praxis는 Ⅰ, Ⅱ, Ⅲ로 구성되어 있고, 그 중 Praxis Ⅱ는 교과 지식과 교수-학습에 관한 지식과 기능을 평가한다. 본 연구에는 한국과 미국의 사서교사를 위한 자격, 임용 제도를 고찰하고, 한국과 미국의 객관식 시험 문항을 비교․분석하여 발전방안을 모색하였다.
The presence of teacher is very important and it could be the core of making success or failure of education. Thus, most countries have a training program and employment system school teachers for guarantees to school teachers' qualification and profession. Teacher qualifications can be obtained by law, teacher recruitment examination for school in Korea. The Praxis tests are taken by individuals entering the teaching profession as part of the certification process required by many states and professional licensing organizations in U.S. Korea teacher employment test consist of 3 groups(1st, 2nd, 3rd test), 1st test measure general and subject-specific Knowledge. The U.S. teacher certification test consist of 3 groups( Praxis Ⅰ, Ⅱ, Ⅲ), Praxis Ⅱ measure knowledge of specific subjects that K-12 educators will teach, as well as general and subject-specific teaching skills and knowledge. The purposes of this study is to review teachers’ certification and recruitment system comparative analysis examination questions in the Korea and U.S. This will allow for suggestions in the Korean teacher librarian employment test system.
1) 초․중등교육법, 법률 제10413호(2010. 12. 27. 일부 개정), 제21조.
2) 교원자격검정령, 대통령령 제20797호(2008. 06. 05. 일부개정), 제2조.
3) 교육공무원임용령, 대통령령 제22655호(2011. 02. 01. 일부개정), 제11조.
교육공무원 임용후보자 선정 경쟁시험규칙, 교육인적자원부령 제914호(2007. 10. 01. 일부개정)
4) 한국교육과정평가원 홈페이지, <http://www.kice.re.kr/> [인용 2011. 4. 21].
5) 기본이수과목 또는 분야, 교육과학기술부 고시(제2008-117호).
6) 한국교육과정평가원, 표시과목 「사서교사(2급)」의 교사 자격 기준과 평가 영역 및 평가 내용 요소, 2008, <http://www.kice.re.kr/ko/board/view.do?article_id=86729&menu_id=10313> [인용 2011. 4. 21].
7) 오후진, “교사 양성을 위한 미국의 교사 자격제도,” 과학교육연구, 제35권(2004), pp.95-110.
8) 강대구, 박선형, “호주 뉴질랜드와 미국의 교원자격 기준 동향 비교 연구,” 비교교육연구, 제15권, 제3호(2005), pp.158-159.
9) 권은경, “미국 학교도서관 전문직 자격제도와 배치기준,” 한국도서관․정보학회지, 제37권, 제4호(2005), pp.158-159.
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11) ALA/AASL, Approved by NCATE, Standards for Initial Preparation of School Librarians, 2010, <http://www.ocmboces.org/tfiles/folder1461/2010_AASL_standards_school_librarian_preparation_approved.pdf> [cited 2011. 3. 25].
12) All Education Schools, Taking the Praxis: Teaching Exam Information, 2011, <http://www.alleducationschools.com/education-careers/article/praxis-teaching-exams> [cited 2011. 1. 3].
13) United States Congress, No Child Left Behind Act(the Elementary and Secondary Education Act), 2002, <http://www2.ed.gov/policy/elsec/leg/esea02/107-110.pdf> [cited 2011. 1. 3].
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17) 이병기, “교육목표분류학에 의한 정보활용과정모형의 재구조화에 관한 연구,” 한국도서관․정보학회지, 제41권, 제2호(2010), pp.107-126.