바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

An Analysis on the Information Service of the Library and Information Science Curriculum in South Korea

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2011, v.42 no.2, pp.343-362
https://doi.org/10.16981/kliss.42.2.201106.343

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The purpose of this research was to derive a expansive curriculum management measure by analyzing the curriculum on the field of library and information service. To fulfill this goal, five major South Korean universities and four major US graduate schools were selected for comparison of the curriculum on information service. In addition, the research analyzed the required examination subjects for the employment of librarians of public library. The comparison was conducted to comprehend the curricular contents of an academic information service ; the latter was to identify the curricular contents of information service required by the libraries. the analysis showed that the field of academic information service included the knowledge on the information source of each area(collection development, subject bibliography, etc.) and the knowledge on user analysis(information service, user-study, reading guidance, etc.) Moreover, the employment requirement of the manager-level national examination demanded a comprehensive knowledge on information service theories, subject sources and users. The findings confirmed the need to strengthen the special subject service education in the information service curriculum.

keywords
Curriculum of Library Science, Curriculum of Information Services, Type of Information Services, Subject Service, Library Science, 문헌정보학 교과과정, 정보서비스 교과목, 정보서비스의 유형, 주제전문서비스, 주제전문사서, 문헌정보학

Reference

1.

1) 이응봉, “웹 2.0 기반 교수 강의․연구지원 학술정보서비스 모델 개발,” 한국문헌정보학회지, 제44권, 제1호(2010. 2), pp.157-180.

2.

2) 한복희, “어린이사서 양성을 위한 문헌정보학 교과과정과 계속교육의 발전 방안,” 한국문헌정보학회지, 제44권, 제3호(2010. 8), pp.267-288.

3.

3) 안인자 등, “주제전문사서를 위한 능력중심 교육과정 개발 연구,” 한국문헌정보학회지, 제43권, 제1호(2009. 3), pp.333-361.

4.

4) 정혜미, 차미경, “공공도서관 어린이사서를 위한 문헌정보학 교과과정 개선에 관한 연구,” 한국비블리아학회지, 제18권, 제2호(2007. 12), pp.161-181.

5.

5) 김태경, “한국문헌정보학 교육에서 정보이용자교육 교과과정 모형개발 연구,” 한국문헌정보학회지, 제41권, 제2호(2007. 6), pp.387-412.

6.

6) 노영희, “도서관마케팅전문사서의 양성방안에 관한 연구,” 한국도서관․정보학회지, 제39권, 제1호(2008. 3), pp.169-194.

7.

7) 남영준, 허운순, “주제전문사서 양성을 위한 문헌정보학 교과과정 연구,” 한국도서관․정보학회지, 제36권, 제3호(2005. 9), pp.39-64.

8.

8) 엄영애, “문헌정보학과의 정보기술 교과목에 대한 연구,” 한국도서관․정보학회지, 제33권, 제3호(2002. 9), pp.415-430.

9.

9) 노동조, “한국의 문헌정보학 교육을 위한 표준교육과정 개발에 관한 연구,” 한국문헌정보학회지, 제43권, 제4호(2009. 12), pp.451-468.

10.

10) 노동조, “사서의 핵심능력에 대한 대학도서관 사서의 인식에 관한 연구,” 한국비블리아학회지, 제20권, 제4호(2009. 12), pp.237-250.

11.

11) 이명희, “독서교육 교과목의 내용 구성에 관한 연구,” 한국비블리아학회지, 제18권, 제1호(2007. 6), pp.23-44.

12.

12) 김종성, “사서교사 양성을 위한 문헌정보학 교과목의 내용과 교육의 전략적 강조점에 관한 연구,” 한국비블리아학회지, 제17권, 제1호(2006. 6), pp.135-159.

13.

13) 송승섭, “문헌정보학 분야에서의 적실한 ‘독서치료’ 연구와 강의를 위한 사례연구,” 한국문헌정보학회지, 제38권, 제1호(2004. 3), pp.121-141.

14.

14) 김종성, “학교도서관 영역 교과목 운용 실태와 개선방향 연구,” 한국도서관․정보학회지, 제35권, 제2호(2004. 6), pp.371-392.

15.

15) 소시중, “준사서 교육을 위한 교과과정 연구준사서 교육을 위한 교과과정 연구,” 한국도서관․정보학회지, 제33권, 제2호(2002. 6), pp.79-108.

16.

17) Peggy Johnson, Fundamentals of Collection Development and Management, Second Edition(Chicago : ALA, 2009), pp.2-4.

17.

18) 행정안전부, 공무원임용시험령 [별표 1], [대통령령 제22835호, 2011. 4. 4, 일부개정].

Journal of Korean Library and Information Science Society