바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

A Study on Evaluating the Practicalness of Library and Information Courses in Korea

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2011, v.42 no.4, pp.5-29
https://doi.org/10.16981/kliss.42.4.201112.5



  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This study proposed to assess courses which are currently offered in the Department of Library and Information Science, and to explore directions for improvement. Based on field librarians' needs and opinions about the courses, we suggested separating the required, core, and elective courses. We proposed six courses including ‘Internship’, ‘Introduction to Library and Information Science’, ‘Cataloging and Classification’, ‘Library Management’, and ‘Information Retrieval’ as required courses, and 5 courses including ‘Practice in Cataloging and Classification’, ‘Information Resource and Service’, ‘Collection Development’, ‘Digital Library System’, ‘Introduction to Bibliography’ and ‘Records Management and Archives’ as core courses. Finally, the remaining courses were recommended as selective courses which each department could select depending on their circumstances and faculty. The important components for substantial LIS courses are as follows: timeliness of training topics, expertise of educational contents, professionalism and qualifications of faculty, specialized educational materials, and increasing the major correlation between courses and professors.

keywords
문헌정보학, 교과과정, 교과목, 실용성평가, 핵심과목, 필수과목, Library & Information Science, Curriculum, Course, Practicalness Evaluation of LIS Courses, Required Courses, Core Courses, Library & Information Science, Curriculum, Course, Practicalness Evaluation of LIS Courses, Required Courses, Core Courses

Reference

1.

1) 노영희, “문헌정보학 교과과정의 발전현황에 대한 비교ㆍ분석 연구," 한국도서관․정보학회지, 제36권, 제1호(2005a), pp.479-503.

2.

2) 엄영애, “문헌정보학과 학부 교과과정의 변화,” 한국도서관․정보학회지, 제40권, 제2호(2009), pp.409-427.

3.

3) 노영희, 안인자, “한국문헌정보학 교과과정에 대한 변화분석 연구,” 한국도서관․정보학회지, 제40권, 제2호(2009), pp.429-450.

4.

4) 노동조, “한국의 문헌정보학 교육을 위한 표준교육과정 개발에 관한 연구,” 한국문헌정보학회지, 제43권, 제4호(2009), pp.451-468.

5.

6) 정연경, “미국 문헌정보학 대학원의 기록관리학 교육과정에 관한 연구,” 한국문헌정보학회지, 제36권, 제4호(2002), pp.101-122.

6.

7) 박소연, 미국 문헌정보학 교육과정 내 연구방법론 교육의 특성과 현황(한국정보관리학회 제8회 학술대회 논문집, 2009), pp.249-252.

7.

8) 김성수, 문헌정보학의 교육목적 및 교과과정에 관한 연구(한국도서관․정보학회 하계학술발표회, 1998a), pp.45-80.

8.

9) 한복희, “변화하는 도서관환경에 대비한 문헌정보학과의 교과과정 연구," 한국도서관․정보학회지, 제30권, 제2호(1999), pp.179-198.

9.

10) 남영준, 허운순, “주제전문사서양성을 위한 문헌정보학 교과과정 연구," 한국도서관․정보학회지, 제36권, 제3호(2005), pp.39-64.

10.

11) 안인자, 황금숙, 노영희, “직무분석을 통한 국립중앙도서관사서의 핵심업무 및 전문사서 유형 개발에 관한 연구,” 정보관리학회지, 제25권, 제1호(2008), pp.129-148.

11.

12) 함명식, “사서교사의 도서관 활용 수업을 위한 과제 중심의 교수설계 연구,” 정보관리학회지, 제25권, 제4호(2008), pp.347-361.

12.

13) 김종성, “학교도서관 영역 교과목 운용 실태와 개선방안 연구," 한국도서관․정보학회지, 제35권, 제2호(2004), pp.371-392.

13.

15) 오경묵, 장윤금, “A Study on the Library & Information Science Education and Research Development in Korea," 정보관리학회지, 제23권, 제2호(2006), pp.185-206.

14.

16) 곽동철 등, 사서직원 자격요건 개정을 위한 기초연구(서울 : 문화체육관광부, 2008).

15.

17) 곽동철, 심경, 윤정옥, “사서자격제도 개선방안 도출 및 적용에 관한 연구,” 한국문헌정보학회지, 제43권, 제2호(2009), pp.193-213.

16.

18) 노영희, 안인자, 최원태, 한국문헌정보학 교과과정(파주 : 한국학술정보, 2009), pp.1-20.

Journal of Korean Library and Information Science Society