바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

A Study on the Relations of Personality Type and Reading Tendency of the Youth in Reading Education

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2011, v.42 no.4, pp.69-88
https://doi.org/10.16981/kliss.42.4.201112.69


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The purpose of this study is to investigate the relationship between personality type and reading tendency of the youth who are main users in a public library and are in a very important period of character formation, and thereby to find out the possibility of bibliotherapy based on the personality type. For this study, data was collected through surveys with 538 students(324 senior years in elementary school students and 259 middle school students). This study reveals that the reading tendencies are closely related with individual, social and cultural adaptation of the youth. Based on the results of this study, a reading education method according to the personality type is expected to be developed.

keywords
Personality, Personality Type, Bibliotherapy, Reading Tendency, Reading Education, Emotional Type, Converge Type, Instinctual Type, Youth, Personality, Personality Type, Bibliotherapy, Reading Tendency, Reading Education, Emotional Type, Converge Type, Instinctual Type, Youth, 성격, 성격유형, 독서교육, 독서성향, 독서행태, 청소년

Reference

1.

1) 이영숙, 이영숙 박사의 한국형 12성품 교육론(서울 : 좋은나무성품학교, 2011), pp.16-27.

2.

2) 한윤옥, “성격유형과 독서성향 관계에 기초한 독서치료 가능성 연구,” 한국문헌정보학회지, 제44권, 제3호(2010. 9), pp.25-59.

3.

4) D. R. Riso and R. Hudson, The wisdom of the enneagram(New York : Bantam Books, 1999), pp.1-2.

4.

6) 레니 바론, 엘리자베스 와겔리, 나를 찾는 에니어그램 상대를 아는 에니어그램(서울 : 연경문화사, 2006), pp.9-15.

5.

8) 윤운성, 한국형에니어그램 1단계 CD 교육자료집(서울 : 한국에니어그램교육연구소, 2000), p.59.

6.

10) 이은하, 청소년용 에니어그램 성격검사도구개발 및 상담에의 활용(박사학위논문, 순천향대학교 대학원 교육과학과, 2008), pp.1-253.

7.

11) 김응자, 청소년 에니어그램 성격유형 척도의 개발 및 타당화(박사학위논문, 숙명여자대학교 대학원 아동복지학과, 2009), pp.1-93.

8.

12) 김영화, 아동용 에니어그램 성격유형검사 연구(석사학위논문, 배재대학교 교육대학원 상담심리교육학과, 2011), pp.1-113.

9.

13) 장경희, 에니어그램을 활용한 다문화가정아동의 자기격려 프로그램 개발 및 효과(박사학위논문, 숙명여자대학교 대학원 아동복지학과 아동․청소년복지전공, 2011), pp.1-118.

10.

14) 윤경희, 에니어그램 프로그램이 중학생의 학교생활 적응에 미치는 효과(석사학위논문, 창원대학교 교육대학원 상담심리전공, 2004), pp.1-83.

11.

15) 허진, 에니어그램 집단상담이 청소년의 자아정체감에 미치는 효과(석사학위논문, 영남대학교 대학원 심리학과, 2005), pp.1-55.

12.

16) 김종창, 에니어그램 프로그램이 고등학생의 자아정체감과 자기효능감에 미치는 효과(석사학위논문, 창원대학교 교육대학원 상담심리전공, 2006), pp.1-61.

13.

17) 최숙희, 청소년 자녀와 어머니의 갈등조절을 위한 의사소통 프로그램 개발 : 에니어그램 활용(석사학위논문, 한남대학교 학제신학대학원 기독교상담학과, 2011), pp.1-89.

14.

18) 염태호, 김정규, “비행청소년의 성격특성과 성격유형,” 형사정책연구(1991. 12), pp.193-222.

15.

19) 김수연, 김명권, “비행청소년과 일반청소년의 MBTI 성격유형과 부모와의 관계," 한국가정관리학회지, 제20권, 2호(2002. 4), pp.175-183.

16.

20) 주영신, 이민창, 양승남, “보호관찰 청소년의 성격유형이 상담 기대감에 미치는 영향에 관한 연구,” 한국청소년연구, 통권 제37호(2003. 6), pp.63-92.

17.

21) 박계현, 에니어그램 성격유형에 따른 비행청소년의 비행동기 탐색(석사학위논문, 숙명여자대학교 대학원 아동복지학과, 2011), pp.1-80.

18.

30) 이두이, 구연배, “전문대학도서관 사서의 성격유형과 직무만족도에 관한 연구,” 한국도서관․정보학회지, 제39권, 제3호(2008. 9), pp.119-137.

19.

31) 정미영, “에니어그램 성격유형에 따른 OPAC 검색 성향 및 만족도의 차이,” 한국정보관리학회 학술대회 논문집, 제18회(2011. 8), pp.99-106.

20.

32) 김영환, 문수백, 홍상황 공저, 심리검사의 이론과 실제(서울 : 학지사, 2005), pp.267-272.

21.

34) 변우열, 독서교육의 이해(서울 : 조은글터, 2009), pp.613-617.

Journal of Korean Library and Information Science Society