바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

An Analysis on the Perception of Students & Parents to Comics for Learning in Elementary Schools

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2012, v.43 no.2, pp.227-246
https://doi.org/10.16981/kliss.43.2.201206.227

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The purpose of this study is to survey the reading reality of comic books for learning in elementary schools, to research the perceptions of students and their parents to reading comic books for learning, and to suggest the methods which librarians and teachers make use of the comic books for learning in their classes. For doing this, firstly 3 elementary schools were chosen and every school, 4 classes from 3rd year to 6th year, total 12 classes' students and their parents were searched. As the results of this, it's revealed that most of students have experiences of reading the comic books which are circulated in school libraries, etc., and both groups of students and their parents thought the comic books to help their academic achievement, and they have the thought that the reading comic books induce themselves to read the other normal books for more informations. It's suggested that the comic books for learning should be thought of the important media for teaching learning, and be utilized as the media for normal reading attitudes and habits of students in elementary school libraries.

keywords
만화, 학습만화, 학습만화 독서, 만화 매체, 초등학교, Comics, Learning comics, Reading learning comics, Comics media, Elementary school

Reference

1.

강현주, 정현선. “학습만화 초등과학 학습만화 WHY? 시리즈 와 살아남기 시리즈 의 스토리텔링방식과 독자 인식에 관한 연구.” 독서연구, 제21호(2009. 6). pp.163-200.

2.

권경민. 세계 만화마학론. 서울 : 심포지움. 2009.

3.

류반디. “만화의 독서효용성에 관한 연구.” 한국비블리아학회지, 제22권, 제2호(2011. 6). pp. 123-139.문화체육관광부. 2011 국민독서실태조사. 서울 : 문화체육관광부. 2011.

4.

박인하. 만화를 위한 책. 서울: 교보문고. 1997.

5.

백진환, 한윤옥. “학습만화독서지도 및 효과에 대한 실행연구.” 한국비블리아학회지, 제22권, 제4호(2011), pp.213-229.

6.

월간 미술, 세계미술용어사전, 서울 : 월간 미술, 2007.

7.

이지연. (예비교사를 위한 실제적)교육방법 및 교육공학. 서울 : 서현사. 2008.

8.

이형행, 교육학개론(경기 : 양서원, 2012). pp.252-256.

9.

임헌태. 만화의 교육적 활용에 관한 연구, 석사학위논문, 연세대학교 교육대학원 국어교육학과. 2000.

10.

편집위원회. 세계대백과사전, 미술편 권 9, 서울 : 태극출판사. 1973.

11.

최준열, 박주용. “학습만화는 글보다 기억을 향상시키는가?” 교육심리연구, 제26권, 제1호(2012). pp.307-325.

12.

한국간행물윤리위원회. 2011 간행물심의 연감. 서울 : 동위원회. 2011.

13.

McCloud, Scott. Understanding Comics, New York : Kitchen Sink Press, 1994.

14.

교보문고 홈페이지. <http://www.kyobobook.co.kr/index.laf?LINK=NVS> [인용 2012. 4. 29].

15.

대한출판문화협회 홈페이지. <http://www.kpa21.or.kr/> [인용 2012. 2. 15].

16.

동아일보. “학습만화 찬반양론.” 1985년 1월 25일자.<http://newslibrary.naver.com/viewer/index.nhn?articleId=1985012500209207002&edtNo=2&printCount=1&publishDate=1985-01-25&officeId=00020&pageNo=7&printNo=19481&publishType=00020> [인용 2012. 6. 15].

17.

doopedia 홈페이지. <http://www.doopedia.co.kr/search/encyber/totalSearch.jsp?WT.ac=search>[인용 2009. 1. 5].

18.

서울신문. “K-코믹스 신한류 이끈다. (5) 교양ㆍ학습 만화를 말한다.” 2012년 5월 21일자.<http://www.seoul.co.kr/news/newsView.php?id=20120521018005> [인용 2012. 5. 21].

Journal of Korean Library and Information Science Society