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  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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국내 문헌정보학 주요 교과목 강의계획서 분석및 개발 연구

A Study on Analyzing and Developing the Syllabus for Library and Information Science Core Courses

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2013, v.44 no.1, pp.143-175
https://doi.org/10.16981/kliss.44.1.201303.143
노영희 (건국대학교)
안인자 (동원대학교)
최상기 (전북대학교)
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초록

본 연구에서는 지식정보사회의 능력있는 전문사서 양성을 위한 주요 전공과목의 교과내용을 개발, 제안하고자 하였다. 이를 위해 국내 39개 문헌정보학과에 개설된 핵심 전공과목의 강의계획서를 조사·분석하여 국내 문헌정보학 교육내용의 현황을 파악하였다. 주요 교과목의 교과내용인 강의계획서 개발대상과목은 2011년 선행연구에서 제안된 핵심 교과목으로, 「문헌정보학개론」, 「정보조직론」, 「정보서비스론」, 「도서관경영론」, 「정보검색론」, 「도서관실습」 6개 과목이다. 강의계획서는 강의개요(목표 및 목적), 교수법, 평가방법, 주요 교재, 15주 또는 16주의 강의일정 및 내용(강의계획서)을 포함한다.

keywords
문헌정보학, 핵심 교과목, 강의계획서, 교과내용, LIS, Library and Information science, Core courses, Syllabus, Course content

Abstract

This study purposed to develop and propose the curriculum content of te LIS core courses for raising professional librarians in the information society. To this end, we investigated and analyzed syllabi of LIS core courses which opened in 39 Department of Library & Information Science in Korea, and also analyzed the job analysis data which is developed by library types. As a result, syllabi of the core course for Introduction to Library and Information Science, Information Organization, Information Services, Library Management, Information Retrieval, and Library Field Studies has been developed. The syllabi included teaching methods, evaluation methods, the main textbook, and 15-week or 16-week lecture schedule and content and so on.

keywords
문헌정보학, 핵심 교과목, 강의계획서, 교과내용, LIS, Library and Information science, Core courses, Syllabus, Course content

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