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학교도서관의 스마트러닝 수업 모형 개발에 관한 연구

A Study on the Development of Instructional Model for Smart Learning in the School Library

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2013, v.44 no.2, pp.27-50
https://doi.org/10.16981/kliss.44.2.201306.27
이승길 (성균관대학교)
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초록

본 연구의 목적은 학교도서관의 스마트러닝 수업 모형을 정보활용교육 측면에서 개발하는 것이다. 수업 모형은 ADDIE 모형과 ASSURE 모형을 기반으로 학교도서관의 특성에 맞게 도서관의 시설, 자료, 인적자원, 정보문제 해결과정, 협동수업 및 블렌디드 학습, 스마트 디바이스의 이용 등이 고려되었다. 수업 모형은 “학습목표 설정→학습자 분석→학습환경 분석→학습과제 분석→교수 전략→매체 선정 및 개발→수업적용→평가”의 순서로 개발하였다. 또한 학교도서관 스마트러닝의 실제적인 상황에 대한 이해를 돕기 위해서 수업 예시를 제시하였다.

keywords
School library, Smart education, Smart learning, Information literacy, Library instruction, 학교도서관, 스마트교육, 스마트러닝, 정보활용교육, 도서관 수업

Abstract

In this study, a smart Learning instruction model for school library was developed in terms of library instruction. Based on ADDIE model and ASSURE model, this model is organized considering the characteristics of school library, including facilities, materials, human resources, information problem solving process, collaborative teaching and blended learning, and utilizing smart devices. The entire procedure of this model is as follows: “establishment of instructional objectives→learner analysis→analyzing the learning environment→analyzing the learning task→instructional process design→developing instructional tool→instruction→evaluation.” In addition, an instructional practice is provided for actual experience of smart Learning in school libraries.

keywords
School library, Smart education, Smart learning, Information literacy, Library instruction, 학교도서관, 스마트교육, 스마트러닝, 정보활용교육, 도서관 수업

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