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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

창의적 글쓰기를 활용한 읽기와 쓰기 통합지도용 학습독서 전략 개발

Development of Reading Strategies to Learn for Integrating Reading and Writing through Creative Writing

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2014, v.45 no.1, pp.125-147
https://doi.org/10.16981/kliss.45.1.201403.125
변우열 (공주대학교)
송기호 (공주대학교)

초록

본 연구의 목적은 학교도서관에서 읽기와 쓰기를 통합 지도 할 수 있는 학습독서 전략을 개발하여 제안하는 것이다. 읽기와 쓰기 전략은 인지과정에 기반을 둔 절차와 관련된 간접전략과, 절차의 성공적 수행을 도와주는 직접전략으로 나눌 수 있다. 따라서 읽기와 쓰기를 통합한 학습독서 전략을 교수설계모형에 해당하는 간접전략과 모형의 각 단계별 구체적인 실행 방안을 담은 직접전략으로 구성하였다. 본 연구에서는 학습독서가 프로그램 형태로 운영될 수 있는 상황을 고려하여 간접전략인 기본 모형을 준비-설계-운영-평가와 같이 4단계로 설정하였다. 그리고 읽기와 쓰기를 통합 지도하는 학습독서 운영 단계는 ‘주제정하기-목차쓰기-탐구하기-집필하기-수정하기-출판하기’와 같이 6단계로 구성하였다. 또한 각 운영 단계별로 읽기와 쓰기 활동을 구체적으로 도와줄 수 있는 직접전략을 제시하였다.

keywords
읽기 전략, 쓰기 전략, 학습독서, 창의적 글쓰기, 학교도서관, 사서교사, Reading strategies, Writing strategies, Reading to learn, Creative writing, School libraries, Teacher librarians

Abstract

The aim of this study is to develop and suggest a reading strategy to learn for integrating reading and writing. The reading and writing strategy could be divided in directed strategies related to the cognitive process and indirected strategies to carry out the process successfully. Therefore, its strategies are constructed of the indirected strategy corresponding with the instructional design model and the direct strategy containing specific action plans of the model's progressive stages. When considering the reading to learn could be run as a program in the school, in this study, the basic model of the indirected strategy is devised with four steps of ‘preparing-designing-implementing-evaluating.’ And the implementing stage of the read to learn combining reading and writing is consisted of six steps as ‘selecting subjects-considering contents-searching-writing- correcting-publishing.’ Also, proper indirected strategies such as graphic organization and checklists are suggested in order to assist reading and writing activities in the implementing stage.

keywords
읽기 전략, 쓰기 전략, 학습독서, 창의적 글쓰기, 학교도서관, 사서교사, Reading strategies, Writing strategies, Reading to learn, Creative writing, School libraries, Teacher librarians

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