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대학생층과 비교를 통한 고령층의 모바일기반 정보행위 분석

An Analysis on the Mobile-based Information Behavior of the Older Adults with Comparison of the College Students

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2014, v.45 no.1, pp.249-270
https://doi.org/10.16981/kliss.45.1.201403.249
김희섭 (경북대학교)
이미숙 (경북대학교)
강보라 (경북대학교)
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초록

본 연구의 목적은 고령층의 모바일기반의 정보행위를 정보활동이 가장 왕성한 계층중의 하나인 대학생과 비교분석을 통하여 파악하고 동시에 이들의 정보격차해소를 위한 기초적인 방안을 모색하는 것이다. 연구의 목적을 위하여 자체 개발한 설문지를 사용하여 대구․경북지역에 거주하는 60세 이상 고령층과 이 지역에 거주하는 대학생을 대상으로 설문을 실시하였다. 회수된 설문지중 불성실하게 응답한 경우를 제외한 고령층 375명과 대학생 323명의 데이터를 카이제곱검정과 독립표본 t-검정으로 분석하였다. 분석결과 두 집단 모두 경제 상태에 따른 모바일기기 보유여부에는 차이가 없었으며, 이들 두 집단이 모바일기반의 정보행위를 하는 첫 번째 이유는 여가를 위한 것으로 나타났다. 한편 고령층은 모바일기기의 활용교육 확대를 통하여, 대학생층은 무상 혹은 저가 모바일기기의 보급을 통하여 정보활용 애로사항을 해소할 수 있다고 밝혔다. 더불어 다양한 연구결과를 표와 그림과 함께 제시하였다.

keywords
모바일기반, 정보활동, 고령층, 대학생, 정보격차해소, 차이분석, Mobile-based, Mobile device, Information behaviors, Older adults, College students, Bridging digital divide, Group differences

Abstract

The purpose of this study is to discover the mobile-based information behaviors of the older adults with comparison of the college students and then to provide some fundamental ideas of the bridging digital devide for them. For this aims, data were collected from seniors and college students living in Daegu and Kyung-buk province via a self-designed questionnaire, and the data of 375 seniors and 323 college students were analysed with x2 and t-test using SPSS. It revealed that the economic condition did not influence in the possession of mobile devices, and for leisure was most favorite activity in both groups. However, the college student group suggested the supply of free or low price mobile device; whereas the older adults group suggested the spread of education of mobile device usage would be the most important matter for bridging the digital devide. Various results of the study were presented with tables and figures in this paper.

keywords
모바일기반, 정보활동, 고령층, 대학생, 정보격차해소, 차이분석, Mobile-based, Mobile device, Information behaviors, Older adults, College students, Bridging digital divide, Group differences

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