바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

도서관 이용자의 도서관 노출경험이 도서관 불안에 미치는 영향: 대학 신입생을 중심으로

A Study on the Impact of Library Exposure Experience to Freshmen’s Academic Library Anxiety in South Korea

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2014, v.45 no.1, pp.271-296
https://doi.org/10.16981/kliss.45.1.201403.271
정종기 (경성대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 대학 신입생들이 대학도서관을 이용할 경우, 대학 입학 이전의 학교도서관과 공공도서관의 선행적 이용경험이 대학도서관 이용에서 발생하는 도서관불안에 미치는 영향을 알아보기 위해서 A대학교 신입생들을 대상으로 체계적으로 표집하여 설문조사(LAS)를 수행하였다. 445명의 대학도서관을 이용한 신입생 이용자로부터 수집된 데이터를 대상으로 기초통계, 상관분석, 회귀분석을 적용하여 대학 입학이전의 도서관 이용경험이 대학도서관 이용시의 도서관불안에 미치는 영향을 분석하였다. 성별, 초ㆍ중ㆍ고등학교의 소재지, 학교도서관운영자, 도서관이용교육, 도서관이용, 도서관활용수업이 도서관불안감에 차이가 있는가를 분석하였다. 성별에 따른 도서관불안과의 관계는 영향이 없었으나 초ㆍ중ㆍ고등학교의 소재지가 도시지역일수록, 학교도서관운영자가 사서(교사)인 경우, 도서관이용이 많을수록, 도서관활용수업 참여경험이 높을수록 대학도서관에서의 도서관불안이 감소하는 것으로 나타났다. 분석결과에 기초하여 도서관불안을 해소할 수 있는 방안을 제시하였다.

keywords
Library anxiety, Academic library, Freshmen, School library, Library use education, Library aided instruction, 도서관불안, 대학도서관, 대학 신입생, 학교도서관, 도서관이용교육, 도서관활용수업

Abstract

To investigate the impact of the school libraries use experiences on the academic library anxiety among the freshmen of academy, A university’s freshmen who had used the academic library were sampled systematically and surveyed. Data collected from 445 freshmen were analyzed using the frequency analysis, correlation analysis, regression analysis through the independents; sex, locations of schools, manager of schools, use education, library use, library aided instruction and compared with the previous studies. Library anxiety was also differed according to the locations of schools, managers of schools, library use, use education, library aided instruction. Based on the results, some recommendations were suggested to reduce the library anxiety of freshmen in academic libraries.

keywords
Library anxiety, Academic library, Freshmen, School library, Library use education, Library aided instruction, 도서관불안, 대학도서관, 대학 신입생, 학교도서관, 도서관이용교육, 도서관활용수업

참고문헌

1.

경기개발연구원, “대학진학률80%의허와실”<http://grikr.tistory.com/565> [인용2013. 12. 20].

2.

곽철완, 장윤금. “학교도서관 활성화 종합방안 효과에 대한 분석.” 한국도서관 정보학회지, 제37권,제4호(2006), pp.143-160.

3.

권나현. “디지털 도서관에서의 도서관불안과 측정도구 분석.” 한국문헌정보학회지, 제38권, 제3호 (2004), pp.29-47.

4.

김홍렬. “지역주민들의 도서관불안에 관한 연구.” 한국도서관·정보학회지, 제39권, 제4호(2008), pp.461-478.

5.

남영준, 김규환, 최성은. “외국인유학생의도서관불안에관한연구.” 한국도서관·정보학회지, 제41권,제4호((2010), pp.313-332.

6.

남태우, 박현영. “우리나라 대학생들의 도서관불안에 관한 연구.” 한국도서관·정보학회지, 제37권,제호(2006), pp.151-168.

7.

남태우, 황옥경. “도서관불안 이론의 고찰.” 정보관리학회지, 제22권, 제3호(2005), pp.71-84.

8.

노영희, 홍강표. “학교도서관 활성화 사업의 추진 현황 분석 및 평가 연구.” 한국문헌정보학회지,제41권, 제1호(2007), pp.243-271.

9.

박주범, 정동열. “디지털도서관 불안척도 개발에 관한 연구.” 한국문헌정보학회지, 제44권, 제4호 (2010), pp.353-371.

10.

박현영, 남태우. “대학생의 도서관불안 완화에 관한 연구.” 한국문헌정보학회지, 제41권, 제1호 (2007), pp.411-429.

11.

박현영, 남태우. “도서관불안척도의 개발에 관한 연구.” 한국문헌정보학회지, 제40권, 제3호(2006), pp.99-120.

12.

변우열. “학교도서관 활성화사업 평가에 관한 연구.” 한국도서관정보학회지, 제35권, 제3호(2004), pp.139-173.

13.

오의경. “정보활용능력인지수준과도서관불안간의관계분석.” 한국문헌정보학회지, 제45권, 제4호(2011), pp.123-137.

14.

유병장. “고객만족을위한공공도서관평가지표에관한고찰.” 한국도서관·정보학회지, 제35권, 제3호(2004), pp.321-339.

15.

이경민. “초등학생독서교육을위한도서관협력방안에관한연구-공공도서관의학교도서관지원을중심으로-.” 한국도서관정보학회지, 제35권, 제3호(2004), pp.95-117.

16.

이연옥. “북미공공도서관계정신건강지원서비스의경향과특성.” 한국도서관·정보학회지, 제41권,제1호(2010), pp.51-76.

17.

이용남. “학교도서관과 공공도서관의 연계, 협력 체제에 대한 분석.” 한국도서관 정보학회지, 제38권, 제2호(2007), pp.353-372.

18.

장보성, 김은정, 남영준. “장애인이용자의도서관불안측정과분석.” 한국도서관·정보학회지, 제41권, 제3호(2010), pp.309-327.

19.

장혜란, 오의경. “대학도서관 이용자의 도서관불안 측정과 분석.” 정보관리학회지, 제23권, 제3호 (2006), pp.205-221.

20.

정동열. “공공도서관과 학교도서관의 협력방안에 관한 연구.” 한국비블리아학회지, 제13권, 제2호 (2002), pp.5-28.

21.

정수진, 황지영, 김보금, 김기영. “한국형 도서관불안척도(K-LAS)의 통계적 분석.” 한국정보관리학회지, 2009, pp.173-179.

22.

통계청 홈페이지, <http://www.index.go.kr/egams/index.jsp> [인용 2013. 9. 26].

23.

한윤옥, 곽철완. “학교도서관과 공공도서관 협력모델 개발에 관한 연구.” 한국도서관 정보학회지,제35권, 제1호(2004), pp.337-357.

24.

Bostick, S. L. The Development and Validation of the Library Anxiety Scale. PH. D. diss., Wayne State University. 1992.

25.

Brown, Ann Goebel. “Librarians don't bite: assessing library orientation for freshmen” Reference Services Review, Vol.32, No.4(2004), pp.394-403.

26.

Carlile, Heather. “The Implications of Library Anxiety for Academic Reference Services: A Review of the Literature.” Australian Academic & Research Libraries, Vol.38, No.2(2007), pp.129-147.

27.

Cleveland, Alison. “A Study of Library Anxiety in History and Physical Education Majors.” M.A. thesis, University of Southern Mississippi, 2004.

28.

Coffin, R. J., &MacIntyre, P. D. “Motivational Influence on computer-related affected states,” Computers in Human Behavior, Vol.15(1999), pp.546-569.

29.

Hackbath, G., Grover. V., &Yi, M. “Computer playfulness and anxiety: positive and negative mediators of system experience effect in perceived ease of use.” Information & Management, Vol.40, No.3(2003), pp.221-232.

30.

Hardesty, Larry, Ed. The Role of the Library in the First College Year. The First-Year Experience Monograph Series No. 45. National Resource Center for The First-Year Experience and Students in Transition, 2007, p.296

31.

Jiao, Qun G.; Onwuegbuzie, Anthony J. 1995. Library Anxiety: Characteristics of ‘At-Risk’ College Students, Annual Mid-South Educational Research Association Conference, Biloxi, MS, November 9, 1995) <http://www.eric.ed.gov/contentdelivery/servlet/ERICServlet?accno=ED416896>

32.

Jiaol, Qun G., Onwuegbuzie, Antohony J., Daley, Christine E. 1997. Factors Associated with Library Anxiety. Annual American Educational Research Association Conference (Chicago, IL, March 24-28, 1997). pp.1-22. [cited 2013. 1. 22]. <http://www.eric.ed.gov/contentdelivery/servlet/ERICServlet?accno=ED416895>

33.

Jiao, Qun G.; Onwuegbuzie, Anthony J. “Library anxiety and characteristic strengths and weaknesses of graduate students' study habits.” Library Review, Vol.50, No.2(2001), pp.73-81.

34.

Jiao, Qun G. “The Relationship between race and library anxiety among graduate students: A replication study.” Information Processing & Management, Vol.42, No.3(2006), pp.843-851.

35.

Kwon, Nahyun. “AMixed-Methods Investigation of the Relationship between Critical Thinking and Library Anxiety among Undergraduate Students in their Information Search Process,” College & Research Libraries, Vol.69, No.2(2008), pp.117-131.

36.

Legaspi, Connie Lea C. “The relationship of secondary school library use and library anxiety among U.P. Diliman Freshmen students.” Journal of Philippine Librarianship, Vol.27, No.1-2(2007), p.214.

37.

Mellon, C. A. “Library anxiety: a grounded theory and its development.” College and Research Libraries.” Library Review, Vol.47, No.3-4(1986), pp.217-224.

38.

Merkley, Cari. “Undergraduate Students with Strong Tendencies Towards Critical Thinking Experience Less Library Anxiety.” Evidence Based Library & Information Practice, Vol.4, No.4(2009), pp.63-66.

39.

Meuter, M. L., Ostrom, A. L., Bitner, M. J., & Roundtree, R. “The influence if technology anxiety on consumer use and experiences with self-service technologies.” Journal of Business Research, Vol.56(2003), pp.899-906.

40.

Mizrachi, Dinane. “Computer attitudes and library anxiety among undergraduates: a study of Israeli B. Ed students.” International Information & Library Review, Vol.36, No.1 (2004), pp.19-29.

41.

Nicol, Erica Carlson. “Alleviating Library Anxiety.” Public Services Quarterly, 5(4):278-281.

42.

Onwueghuzie, Anthony J. and Qun G. Jiao. 1998. “Understanding library-anxious graduates students.” Library Review, Vol.47, No.3-4(2009), pp.217-224.

43.

Scoyoc, Anna M. Van. “Reducing Library Anxiety in First-Year Students.” Reference &User Services Quarterly, Vol.42, No.4(2003), pp.29-341.

44.

Soham, S. and Diane Mizrachi. “Library anxiety among undergraduates: A study of Israeli E. Ed. students.” Journal of Academic Librarianship, Vol.27(2001), pp.305-311.

45.

Van Kampen, Doris J. “Development and validation of the multidimensional library anxiety scale.” College & Research Libraries, Vol.65, No.1(2004), pp.28-34.

46.

Van Scoyoc, Anna M. “Reducing library anxiety in first-year students.” Reference & User Services Quarterly, Vol.42, No.4(2003), pp.329-341.

47.

Westbrook, L; DeDecker, S. “Supporting user needs and skills to minimize library anxiety: consideration for academic libraries.” Reference Librarian, Vol.40(1993), pp.43-51.

한국도서관·정보학회지