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학교도서관 활용교육의 현상에 대한 분석 연구 - 연구학교보고서를 중심으로 -

A Study on the Current State of Library Assisted Instruction - Through an Analysis of Research Reports of Secondary Schools -

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2014, v.45 no.4, pp.139-164
https://doi.org/10.16981/kliss.45.4.201412.139
권은경 (대구대학교)
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초록

이 연구는 학교도서관 관련 연구학교 보고서를 분석하여 학교도서관 활용교육의 특징과 문제점을 식별하고 개선방안을 논의하는 것을 목적으로 하였다. 에듀넷의 연구학교 사이트에 탑재된 중·고등학교 보고서 23편을 내용분석하여 각 학교가 수행한 도서관활용교육의 실천내용을 13가지로 분류하였다. 가장 많이 실시한 활동은 장서확충, 독서행사, 도서관활용수업(LAI), DLS 활용이었으며, 학습동기 유발에서부터 자기주도적 학습능력 증진에 이르기까지 교육목표로 추구하는 다양한 효과를 창출하였다. 그러나 도서관활용수업이 DLS를 사용한 독서활동에 지나치게 의존하고 있으며, 시간과 자료의 부족으로 정보탐색활동은 거의 이루어지지 않고 있다는 문제점이 있다. 도서관활용수업이 추구하는 자기주도적 학습능력을 함양하기 위해서는 도서관의 정보활동을 통하여 어떤 교육경험을 어떤 방법으로 제공할 것인가에 대해 교육과정과 연계하여 더 치밀하게 계획할 필요가 있다.

keywords
School libraries, Library assisted instruction, Effect of LAI, Self-directed learning, Reading education, Research school, DLS, digital library system, 학교도서관활용수업, 학교도서관활용교육, 활용수업 효과, DLS, 연구학교, 독서교육, 자기주도적 학습

Abstract

Analyzing research schools' reports on school library activities, this paper identifies the characteristics and problems of library assisted instruction (LAI), and proposes areas and ways for improvement. Twenty three reports of secondary schools in Edunet were analyzed and their content were categorized into 13 educational activities. Most frequently implemented activities were collection development, reading programs, LAI, and Digital Library System (DLS). The verified positive impact of LAI include enhanced motivation for reading and improved ability for self-directed learning. Areas for improvement include LAI's excessive dependence on DLS and reading activities, insufficient time and library materials which hindered students' information activities. In order for LAI to be more effective in enhancing self-directed learning ability, it is suggested to connect LAI to specific educational experiences and develop customized and detailed content.

keywords
School libraries, Library assisted instruction, Effect of LAI, Self-directed learning, Reading education, Research school, DLS, digital library system, 학교도서관활용수업, 학교도서관활용교육, 활용수업 효과, DLS, 연구학교, 독서교육, 자기주도적 학습

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