바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

A Study on the Current State of Library Assisted Instruction - Through an Analysis of Research Reports of Secondary Schools -

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2014, v.45 no.4, pp.139-164
https://doi.org/10.16981/kliss.45.4.201412.139

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

Analyzing research schools' reports on school library activities, this paper identifies the characteristics and problems of library assisted instruction (LAI), and proposes areas and ways for improvement. Twenty three reports of secondary schools in Edunet were analyzed and their content were categorized into 13 educational activities. Most frequently implemented activities were collection development, reading programs, LAI, and Digital Library System (DLS). The verified positive impact of LAI include enhanced motivation for reading and improved ability for self-directed learning. Areas for improvement include LAI's excessive dependence on DLS and reading activities, insufficient time and library materials which hindered students' information activities. In order for LAI to be more effective in enhancing self-directed learning ability, it is suggested to connect LAI to specific educational experiences and develop customized and detailed content.

keywords
School libraries, Library assisted instruction, Effect of LAI, Self-directed learning, Reading education, Research school, DLS, digital library system, 학교도서관활용수업, 학교도서관활용교육, 활용수업 효과, DLS, 연구학교, 독서교육, 자기주도적 학습

Reference

1.

강봉숙. 2012. 도서관활용수업을 통한 학교도서관 서비스의 STP 전략. 박사학위 논문, 경북대학교 대학원 문헌정보학과.

2.

교육과학기술부. 2012. 초·중등학교교육과정 총론(교육과학기술부 고시 제2012-31호 [별책 1]).

3.

권은경. 2009. 학교도서관의 교육적 효과에 관한 이론적 고찰. 한국도서관·정보학회지, 40(1): 451-469.

4.

박미덕. 2014. 교과교사의 학교도서관 역할 인식에 관한 연구. 석사학위논문, 중앙대학교 교육대학원.

5.

송기호. 2013. 학교도서관 정보서비스 전개 방향과 활성화 전략. 한국비블리아학회지, 24(2): 49-69.

6.

송기호. 2008. DLS종합목록의 교과 연계성 분석. 한국문헌정보학회지, 42(4): 55-72.

7.

송기호, 김태수. 2008. 교과 연계성 강화를 위한 학습주제 중심의 통합 정보활용교육과정에 관한연구. 정보관리학회지, 25(3): 41-64.

8.

신철균, 장용석. 2010. 연구학교 제도의 특성 분석: 연구학교 주제 변화를 중심으로. 교육행정학연구, 28(2): 281-305.

9.

신화정. 2011. 학교도서관 활용수업에 대한 교과교사의 인식도 연구-경기도지역 고등학교를 중심으로-. 석사학위논문, 상명대학교 교육대학원.

10.

양소라. 2009. 메타분석과 실증연구를 통한 학교도서관 활용수업의 교육적 효과에 관한 연구.석사학위논문, 연세대학교 대학원.

11.

에듀넷 <http://www.edunet.net/> [인용 2014. 9. 25]. 연구학교에 관한 규칙. 2013. 교육부령 제1호.

12.

윤세라. 2008. 학교도서관 활성화 연구학교 사례 비교 분석 연구-교육과정 연계성을 중심으로-.석사학위논문, 광주교육대학교 교육대학원 .

13.

이병기. 2007. 국가수준의 교육과정과 연계한 정보활용교육과 도서관활용수업의 제도화. 한국도서관·정보학회지, 38(1): 25-45.

14.

이보라. 2007. 학교도서관 활용수업에 대한 교사와 학생의 인식 연구-경기지역 초등학교도서관을 중심으로-. 석사학위 논문, 경기대학교 교육대학원.

15.

이순영, 송정윤. 2012. 중등 학교도서관의 독서프로그램 현황 분석 연구. 독서연구, 28: 290-318.

16.

이영숙. 2008. 학교도서관 활용수업에 대한 교사 인식에 관한 연구. 석사학위논문, 중앙대학교교육대학원.

17.

한국교육개발원 <http://edpolicy.kedi.re.kr> [인용 2014. 10. 5].

18.

한국교육과정평가원. 2012. 미래 사회 대비 핵심역량 함양을 위한 국가 교육과정 구상. 서울: 한국교육과정평가원.

19.

한국교육학술정보원. 2005. DLS 효과분석 및 활성화 방안 연구. 서울: 한국교육학술정보원.

20.

한국도서관협회. 2013. 2013한국도서관연감. 서울: 한국도서관협회.

21.

Knowles, M. S. 1975. Self-directed learning: A guide for learners and teachers. Englew ood Cliffs: Prentice Hall/Cambridge. <http://www.selfdirectedlearning.org/whatis- self-directed-learning>에서 재인용. [인용 2014. 11. 9].

Journal of Korean Library and Information Science Society