바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

독서를 통한 인성교육의 프레임워크 개발에 관한 연구

A Study on the Framework Development of Character Education by Reading

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2014, v.45 no.4, pp.95-117
https://doi.org/10.16981/kliss.45.4.201412.95
이병기 (공주대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

인성교육에 있어서 독서의 중요성과 가치에 대해서는 많은 연구에서 강조하고 있으나 정작 독서를 통한 인성교육 프로그램을 개발하는데 도움을 줄 수 있는 도구 혹은 프레임워크는 전무한 실정이다. 독서를 통한 인성교육 프로그램을 개발하기 위해서는 독서교육의 관점과 인성교육의 관점을 함께 고려한 프레임워크의 개발이 선행되어야 한다. 따라서 본 연구는 독서교육을 담당하는 사서교사가 독서를 통한 인성교육 프로그램을 개발하고자 할 때 참고할 수 있는 프레임워크를 개발하는데 목적이 있다. 본 연구에서는 독서 및 인성과 관련된 핵심 변인으로서 인성 덕목, 인성교육에 적합한 독서자료, 독서전략, 수업 방법으로 구분하여 교육 프로그램을 개발할 때 고려해야 할 요소를 분석한 후에 이를 바탕으로 프레임워크를 제안하였다. 본 연구에서 제안한 프레임워크는 분석 내용과 동일하게 프로그램을 통해 개발하고자 하는 인성 덕목, 인성교육에 적합한 독서자료, 인성교육을 위한 독서전략, 인성교육에 적합한 수업방법으로 구성하였다.

keywords
독서교육, 인성교육, 인성교육 프로그램, 프레임워크, Reading education, Character education, Character education program, Framework

Abstract

A number of studies have emphasized the importance and values of reading in character education. However, there is no tool or framework for developing character education program. If teacher librarian to develop a character education program by reading should be preceded the framework for a comprehensive and systematic approach. The framework for character education program by reading is required to develop a program. The framework must be considered with a character factor and reading elements. The purpose of this study is to establish a framework that will help teacher librarian to develop a character education program by reading. This study analyzed on construction elements of character, reading material for character education, reading strategies, teaching methods. Then, this study propose a framework for developing character education program based on the analysis information. The proposed framework in this study consists of construction elements of character, reading material for character education, reading strategies, teaching methods.

keywords
독서교육, 인성교육, 인성교육 프로그램, 프레임워크, Reading education, Character education, Character education program, Framework

참고문헌

1.

교육부. 2009. 창의인성교육 기본방안: 창의와 배려의 조화를 통한 인재육성. 서울: 교육부.

2.

교육부. 2013. 인성교육 강화 기본계획: 배려와 나눔으로 모두가 행복한. 서울: 교육부.

3.

교육부. 2014. 인성교육 강화 기본계획: 소통과 존중으로 꿈과 끼를 키우는 행복한 사회를 구현을위한. 서울: 교육부.

4.

김명순. 2002. 인성 발달을 돕는 독서지도 방안. 독서연구, 7: 169-201.

5.

김은전 외. 1996. 고등학교 독서. 서울: 대한교과서.

6.

김재춘. 2012. 실천적 인성교육이 반영된 교육과정 개발 방향 연구. 서울: 교육과학기술부.

7.

변우열. 2009. 독서교육이 이해. 경기: 조은글터.

8.

서울대학교교육연구소, 2007. 교육학용어사전. 서울: 하우동설.

9.

손정표. 2003. 신독서지도방법론. 수정증보. 대구: 태일사.

10.

안범희. 2003. 미국 학교에서의 인성교육 내용 및 특성 연구. 강원인문논총, 2003: 133-169.

11.

이명준 외. 2011. 교과교육과 창의적 체험활동을 통한 인성교육 활성화 방안. 서울: 한국교육과정평가원.

12.

이병기. 2008. 학교도서관 중심의 독서교육을 위한 독서전략 범주화에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 39(3): 139-159.

13.

이병석. 2009. 인지·정의 통합적 접근을 통한 유아 인성교육 프로그램 개발을 위한 기초연구. 한국영유아보육학, 57: 249-270.

14.

정창우. 2013. 학교급별 인성교육 실태 및 활성화 방안. 서울: 교육부.

15.

조난심 외. 2004. 인성 평가 척도 개발을 위한 기초 연구. 서울: 한국교육과정평가원.

16.

조연순 외. 1998. 정의교육과 인성교육 구현을 위한 기초연구 Ⅰ. 교육과학연구, 28: 131-152.

17.

최준환 외. 2009. 인성교육의 문제점 및 창의․인성교육의 이론적 고찰. 창의력교육연구, 9(2): 89-112.

18.

한국어문교육연구소, 국어과교수학습연구소. 2006. 독서교육사전. 서울: 교학사.

19.

한국도서관협회 한국도서관기준특별위원회. 2013. 한국도서관기준. 서울: 한국도서관협회.

20.

한철우, 박영민. 2003. 독서클럽활동을 통한 인성지도. 독서연구, 9: 331-352.

21.

현 주. 2014. 초․중등 학생 인성수준 조사 및 검사도구의 현장 활용도 제고 방안연구. 서울: 한국교육개발원. CR2014-39.

22.

阪本一郞. 1971. 現代 讀書の心理學. 東京: 金子書房.

23.

American Association of School Librarians. 2014. School Librarian's Role in Reading Toolkit. <http://www.ala.org/aasl/advocacy/tools/toolkits/role-reading> [cited 2014. 11. 15].

24.

Antes, R. L. and M. L. Norton. 1994. “Another View of school reform: Values and Ethics Restored.” Counselling and Values, 38: 215-222.

25.

Bennett, William. 1994. 미덕의 책. 최홍규 역. 서울: 평단문화사.

26.

Character Education Partnership. 2010. 11 Principles of Effective Character Education. <http://www.character.org/wp-content/uploads/2011/12/ElevenPrinciples_new2 010.pdf> [cited 2014. 10. 29].

27.

Edgington, William D. 2002. “To promote character education, use literature for children and adolescents.” Social Studies, 93(3): 113-116.

28.

Goodread. 2014. Popular Character Education Books. <http://www.goodreads.com/shelf/ show/character-education> [cited 2014. 11. 15].

29.

Jones, Brooke. 2004. “Character Education in Literature.” The Journal for Social Responsibility and Character Education, 1(Winter): 1-6.

30.

Lickona, T. 1991. Educating for Character: How Our Schools Can Teach Respect and Responsibility. New York: Bantam Books.

31.

Moreillon, Judi. 2012. Collaborative Strategies for Teaching Reading Comprehension: Maximizing Your Impact. Chicago: American Library Association.

32.

Murphy, Madonna M. 2002. Character Education in America’s Blue Ribbon Schools. Lanham: Scarecrow Press.

33.

Pearson, Q. M. and J. I. Nicholson. 2000. “Comprehensive Character Education in the Elementary School: Strategies for Administrators, Teachers, and Counselors.” The Journal of Humanistic Counseling, Education and Development, 38(4): 243-251.

34.

Pinterest. 2014. Character Education Books: Best Books on Values. <http://www.the-be st-childrens-books.org/Character-Education-books.html> [cited 2014. 11. 15].

35.

Ryan, Kevin and K. E. Bohlin. 1999. 100 Ways to Bring Character Education to Life. <http://www.sje.wednet.edu/BringCharacterEdToLife.pdf> [cited 2014. 9. 15].

36.

Tyra, Courtney. 2002. “Bringing Books to Life: Teaching Character Education through Children’s Literature.” Rising Tide, 5: 1-16.

한국도서관·정보학회지