바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

iSchool 논의에 대한 비판적 담론분석

iSchool Movement: A Critical Discourse Analysis

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2015, v.46 no.1, pp.135-154
https://doi.org/10.16981/kliss.46.1.201503.135
장덕현 (부산대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구의 목적은 현재 북미를 중심으로 확산되고 있는 iSchool movement의 추이를 살펴보고 이러한 움직임이문헌정보학 교육의 미래에 어떠한 도전과 기회를 제공하는지 가늠해 보는 것이다. 북미의 주요 iSchool들이 생산한공식 문건들을 분석하고 그 결과를 바탕으로 이러한 움직임이 과연 정보에 대한 연구에 있어서 다학문적 접근과 미래지향성이라는 목적을 충실히 내화하고 있는지 논의하고자 하였다. 이를 위하여 iSchool과 관련된 논의의 역사적 맥락을짚어내고 이러한 변화가 각 학과(school)의 전략적 계획과 사명 등 공식 문건에 어떻게 반영되어 있는지, 그리고 실제학과의 교육 프로그램에서 이러한 변화가 얼마나 현실화되고 확산되어 있는지 분석하였다. 구체적으로는, 각 iSchool의사명, 교육목적과 목표, 그리고 전략적 계획 등에 대한 비판적 담론 분석을 통하여 iSchool movement의 현단계와향후의 발전 방향을 진단하였다. 이를 통하여 미국에 있어서의 이러한 변화가 우리 문헌정보학계에 암시하는 바는무엇인지 가늠해 보고자 하였다.

keywords
iSchool, Library and information science, Library and information science education, Librarianship, 문헌정보학, 문헌정보학교육, 문헌정보학사, 도서관학

Abstract

The objective of this study is to analyze such discourse as mission statements and objectives, goals, and strategic plan of iSchools. Educational changes created by the digital reality and prevalent information systems and computers became an increasingly important part of library and information science. As a result, library and information schools joined iSchools as the cooperative effort to advance and to understand the rapid changes. These positioning validated the missions, objectives, goals of iSchools and thus an analysis of these documents can lead the way to the future of LIS education. For this job a qualitative analysis were performed to scrutinize the awareness of, support for and involvement with the field among key constituencies.

keywords
iSchool, Library and information science, Library and information science education, Librarianship, 문헌정보학, 문헌정보학교육, 문헌정보학사, 도서관학

참고문헌

1.

김희섭, 남권희, 강보라. 2013. 북미지역 iSchool 대학과 L-School의 교육과정 비교분석. 한국문헌정보학회지 , 47(4): 295-314.

2.

이성신, 최재황, 이창수. 2013. 한국형 iSchool 탐색. 한국도서관․정보학회지 , 44(4): 277-294.

3.

장덕현. 2001. 문헌정보학에 있어서 담론분석의 응용. 한국도서관․정보학회지 , 32(2): 269-288.

4.

장덕현. 2002. 문헌정보학 연구에 있어서 비판적 패러다임의 모색. 한국문헌정보학회지 , 36(4):245-264.

5.

장윤금. 2014. iSchool 대학의 발전, 교육 및 연구동향 분석. 한국문헌정보학회지 , 48(1):369-386.

6.

Berry, John. 2007. “Why I-Schools Need Library.” Library Journal. 132(15): 10.

7.

Bruce, Harry, Debra J. Richardson and Mike Eisenberg. 2006. “Gathering of The Clans of Information.” BASIS&T. 32: 6-10.

8.

Budd, John M. and Douglas Raber. 1996. “Discourse Analysis: Method and Application in the Study of Information.” Information Processing and Management, 332(2): 217-226.

9.

Fairclough, Norman. 2003. Critical Discourse Analysis. London: Longman.

10.

Gathegi, John and Darrell Burke. 2008. “Convergence of Information and Law: A Comparative Study between I-Schools and other ALISE Schools.” Journal of Education for Library and Information Science, 49: 1-22.

11.

Harmon, Glynn and Anthony Debons. 2006. “The I-Conference in Retrospect.”BASIS&T, 32: 18-20.

12.

King, John Leslie. 2006. “Identity in the I-School Movement.” BASIS&T, 32: 11-14.

13.

Larsen, Ronald. 2007. “Libraries Need iSchool.” Library Journal, 132(15): 11.

14.

McNicol, S. 2001. “LIS: the interdisciplinary research landscape.” Journal of Librarianship and Information Science, 35(1): 23-30.

15.

Rehman, Sajjad U. 2003. “Information Studies Curriculum Based on Competency Definition.” Journal for Education in Library and Information Science, 44(3/4):276-295.

16.

Saracevic, T. 1999. “Information science.” Journal of the American Society for information science, 50(12): 1051-1063.

17.

Sugimoto, C.R., Li, D., Russell, T.G., Finlay, C. & Ding, Y. 2011. “The shifting sands of disciplinary development: analyzing North American Library and Information Science (LIS) dissertations using Latent Dirichlet Allocation (LDA).” Journal of the American Society for Information Science & Technology, 62(1): 185-204.

18.

Tenopir, Carol. 2000. “I Never Learned about that in Library School: Curriculum Changes in LIS.” Online, 24(2): 42-46.

19.

Thomas, James, Ray von Dran and Steve Sawyer. 2006. “The I-Conference and the Transformation Ahead.” BASIS&T, 32: 15-17.

20.

Wallace, D. 2009. “The iSchools, education for librarianship, and the voice of doom and gloom.” The Journal of Academic Librarianship, 35(5): 405-409.

21.

Wu, D., He, D., Jiang, J., Dong, W. & Vo, K.T. 2011. “The state of iSchools: An analysis of academic research and graduate education.” Journal of Information Science, 38(1): 15-36.

한국도서관·정보학회지