바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

정책정보멘토링서비스 수요분석 및 활성화방안 연구

A Study on the Demand for and Creation of Policy Information Mentoring Service

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2015, v.46 no.1, pp.83-114
https://doi.org/10.16981/kliss.46.1.201503.83
노영희 (건국대학교)
곽승진 (충남대학교)
강정아 (건국대학교)
정은지 (제천기적의도서관)
심재윤 (제천기적의도서관)

Abstract

This study proposed to derive important aspects of developing a policy information mentoring service by analyzing the consumers’ needs. To do this, we conducted a survey targeting civil servants in policy-related ministries, researchers at policy research institutes, and policy information service representatives, who will all participate in the policy information mentoring service. The results are as follows. First, the need for a policy information mentoring service the desire to participate was very high. Second, the policy information mentoring service requirements that must be considered during development were, by order of importance, the expertise of the policy information service, quantitative and qualitative improvement, and policy information sources. Requirements for a successful policy information mentoring service were to sign an agreement with organizations to participate in the service, and to then enable partner organizations to recommend their staff to act as mentors and mentees. Conditions required on the operator side of the service were securing a pool of mentors and mentees, training for both groups, financial support cooperation guarantee from the affiliated organizations for professional mentoring activities, and links to policy areas in related institution.

keywords
정책정보, 멘토링서비스, 멘토링프로그램, 멘토, 멘티, 멘토링수요, Policy information, Mentoring service, Mentoring program, Mentor, Mentee, Mentoring need

참고문헌

1.

김순규, 이재경. 2007. 빈곤청소년의 심리, 사회적 적응을 위한 멘토링 프로그램의 효과성 연구. 청소년학연구 , 14(5): 75-98.

2.

노영희. 2014. 예비사서 멘토링 프로그램 운영사례 및 효과분석연구. 한국도서관․보학회 , 45(1):51-79.

3.

노영희, 최원태, 홍수지. 2014. 예비사서-사서간 멘토링 프로그램 운영전후 인식변화연구. 한국문헌정보학회지 , 48(1): 117-147.

4.

박현선. 2000. 실직가정 자녀의 적응유연성 증진을 위한 멘토링 프로그램 효과멘: 토 와 멘티에게미친 상호적 발달 효과를 중심으로. 한국사회복지학 41(5): 147-172.

5.

오미선, 권일남. 2012. 멘토의 공감능력이 멘토링관계와 멘티의 자아존중감에 미치는 영향. 청소년학연구 , 19(7): 119-136.

6.

유성경, 이소래. 1999. 비행예방을 위한 청소년 멘토링프로그램: 운영지침서. 서울: 한국청소년상담원.

7.

이길영, 황명식. 2004. 대학생 멘토링이 중학생 영어학습에 미치는 영향. 영어교육 , 59(2):237-268.

8.

이철찬. 2008. 대학도서관 사서의 멘토링에 관한 연구 : p대학교 도서관 중심으로. 한국비블리아학회지 , 19(2) : 187-198.

9.

임지혜, 김금희. 2014. 다문화 가정 청소년 멘토링 경험의 의미와 멘토의 역량 강화 방안. 다문화콘텐츠연구 , 17: 279-307.

10.

전광석. 2010. 위기 청소년을 대상으로 한 멘토의 역량 강화 방안에 관한 연구. 청소년문화포럼 , 23: 205-236.

11.

조혜진. 2009. 보육시설에서 초임교사를 멘토링하는 경력교사의 어려움과 효과적인 멘토링을 위한중요 요소. 유아교육연구 , 29(5): 21-43.

12.

천정웅 외. 2011. 청소년활동론 . 서울: 양서원.

13.

최경일. 2008. 한부모 가정의 청소년과 교사 간 멘토링 프로그램의 효과성 연구. 청소년복지연구 , 10(1): 47-67.

14.

최선희, 김희수, 양혜원, 이근영, 최지현. 2010a. 저소득 아동,청소년 대상 멘토링의 과정 및 성과에대한 질적 연구 -멘티, 멘토, 멘티부모, 실무자 면접 결과를 중심으로-. 청소년복지연구 , 12(3): 79-118.

15.

최선희, 김희수, 양혜원, 이근영, 최지현. 2010b. 저소득 아동,청소년 멘토링에 대한 성과 인식 연구-멘티, 멘토, 멘티부모의 다각적 성과 인식을 중심으로. 청소년학연구 , 17(9): 253-276.

16.

최이원. 2002. 중학생 멘토링 경험이 자아정체감에 미치는 영향 . 석사학위논문. 명지대학교 대학원, 청소년지도학과.

17.

Bullington, Jeffery S., and Susanna D. Boylston. 2008. “Strengthening the profession, assuring our future: ACRL’s New Member Mentoring Program pairs library leaders with new professionals.” College & Research Libraries News, 62(4):430-432.

18.

Cannister, Mark W. 1999. “Mentoring and the spiritual well-being of late adolescents.”Adolescence, 34(136): 769–780.

19.

Dennis, Gregory. 1993. Mentoring. [online]. [cited 2014. 12. 8]. <http:/www.ed.gov/pubs/OR/ConsumerGuides/mentor.html>.

20.

Frecknal, P., and Alan Luks. 1992. “An evaluation of parental asessment of the Big Brothers/Big Sisters Program in New York City.” Adolescence, 27(107):715-718.

21.

Hallam, G. and Newton-Smith, C. 2006. “Evaluation of transitional mentoring for new library and information professionals: What are the professional and personal outcomes for participants?”Library Management, 27(3): 154-167.

22.

Jekielek, Susan., Kristin A. Moore, Elizabeth C. Hair. 2002. Mentoring Programs and Youth Development. Washington D.C: Child Trends.

23.

Kram, K. E. 1985. Mentoring at work: Developmental relationships in organizational life. Glenview, IL: Scott, Foresman.

24.

Kwasik, H. and Fulda, P. O. 2006. “Strengthening professionals: a chapter-level formative evaluation of the Medical Library Association mentoring initiative.”Journal of the Medical Library Association, 94(1): 19-29.

25.

Martin, Shannon M., and Sarah K. Sifers. 2012. “An evaluation of factors leading to mentor satisfaction with the mentoring relationship.” Children and Youth Services Review, 34(5): 940-945.

26.

Pryce, Julia. 2012. “Mentor attunement: an approach to successful school-based mentoring relationships.” Child and Adolescent Social Work Journal, 29(4):285-305.

27.

Pryce, Julia. 2012. “Mentor attunement: an approach to successful school-based mentoring relationships.” Child and Adolescent Social Work Journal, 29(4):285-305.

28.

Ricker, K. M. 2006. “GIS mentoring.” Library Trends, 55(2): 349-360.

한국도서관·정보학회지