바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Analysis on Ego State Types of Public Librarians by Ego-gram in Korea

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2015, v.46 no.2, pp.29-48
https://doi.org/10.16981/kliss.46.2.201506.29

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The aim of this study is to analyze the functional ego state of public librarians who should take a role of an information intermediary for children and young adults through the ego-gram which is suggested in transactional analysis theory and review their limit and feasibility as instructors. As a result of analysis, the whole ego state type of public librarians is founded to be N-type(Nightingale type) like NP-AC-A-CP-FC. The characteristics of this type can be interpreted as ‘to show the tendency of self-denial in spite of their dedication.’ So, the public librarians have to do their best to develop A(Adult), CP(Critical Parent) and FC(Free Child) ego state to take the requirements and behaviors of children and young adults in nurturing attitudes and enhance their autonomy and creativity through active mutual interaction. Improving A and FC is also very helpful to decrease their stress and raise their job satisfaction.

keywords
공공도서관 사서, 이고그램, 자아 상태, 자아 유형, 성격 유형, Public librarians, Egogram, Ego state, Ego types, Transactional analysis, Personality types

Reference

1.

김규수, 이병래. 1995. 유치원교사의 자아 상태 유형에 관한 연구. 원대논문집 , 30(1): 319-340.

2.

김미선. 2012. 부모의 그림책 읽어주기 방법과 에니어그램 성격유형과의 관계 연구. 한국가족복지학 , 17(1): 173-196.

3.

김종호. 2008. 교류 분석(TA)의 자아 상태 측정을 위한 한국형 Egogram 척도 개발. 상담학연구 , 9(3): 877-903.

4.

박명희. 2004. 에고그램에 나타난 성격유형과 애착이 심리적 안녕감 및 직무만족에 미치는 영향 . 석사학위논문. 한양대학교 교육대학원.

5.

송기호. 2014. 사서교사의 자아 상태 유형에 대한 연구. 한국비블리아학회지 , 25(2): 77-95.

6.

송희자. 2010. 교류 분석개론 . 서울: 시그마프레스.

7.

우재현. 2008. 교류 분석(TA) 입문 . 제2판. 서울: 정암서원.

8.

우재현. 2013. 이고그램 243패턴: 성격의 진단과 개선 . 제8판. 서울: 정암서원.

9.

유영현, 박경숙, 최웅용. 2011. 이고그램과 애니어그램의 관계 연구. 교육분석 연구 . 2(2):1-17.

10.

이병래. 1996. 자아 상태 검사척도 개발 연구. 열린유아교육학회지 , 1(1): 141-164.

11.

이은주. 2007. 교사의 대인의사소통 유형에 관한 고찰. 커뮤니케이션학연구 , 15(2): 109-138.

12.

조성연, 정정옥. 2004. 보육시설장의 지도성과 이고그램에 의한 성격 유형과의 관계. 한국영유아보육원 , 38: 67-83.

13.

한국교류 분석협회. 2012. <http://www.ta.or.kr> [인용 2015. 03. 15].

14.

한윤옥 외. 2012. 성격유형을 적용한 청소년 독서지도 프로그램 운영 방안에 관한 연구. 한국문헌정보학회지 , 46(1): 77-97.

15.

한윤옥, 조미아. 2013. 어린이·청소년의 성격유형별 대출도서 선호도 차이 분석. 한국문헌정보학회지 , 47(4): 255-274.

16.

IFLA/UNESCO. 1994. Public Library Manifesto. <http://archive.ifla.org/VII/s8/unesco/eng.htm> [cited 2015. 4. 12].

17.

Koontz, Christie, and Barbara Gubbin. 2010. LFLA Public Library Service Guidelines. 2nd. ed. New York : IFLA Publications.

18.

Prentice, Ann E. 2011. Public Libraries in the 21st Century. Santa Barbara : Libraries Unlimited.

19.

Shera, J. H. 1984. 도서관학의 사회학적 기반. 윤영 옮김. 서울: 구미무역(주)출판부.

Journal of Korean Library and Information Science Society