바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

A Study on Students' Need for Free Learning Semester Programs of Libraries

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2016, v.47 no.3, pp.187-211
https://doi.org/10.16981/kliss.47.3.201609.187


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The present study investigates the seventh and the eighth graders’ perception of Free Learning Semester Programs offered by libraries by developing a survey questionnaire on students’ needs for Free Learning Semester Programs of Libraries. The skills that middle school students want to improve in Free Learning Semesters are career exploration skills, and the type of Free Learning Semester that is most intensively implemented is career exploration activities. Programs are often offered in the form of experiential classes. Regarding the activities that the students want to participate during Free Learning Semester, the most preferred activities included field experience activity in the career exploration domain, cooking class in the student choice program, smartphone app development in club activities, design activity in the art domain, the badminton in the physical education domain, and using iPad in the information use skills. In addition, among the library programs in coordination with Free Learning Semester, the students liked the occupational experience program most. Future studies need to include the development and implementation of Free Learning Semester Programs based on students’ opinions, and investigate their satisfaction with the Free Learning Semester Programs offered by libraries.

keywords
자유학기제, 자유학기제 프로그램, 학생수요, 직업체험프로그램, Free learning semester, Programs of libraries, Students' need, Occupational experience program

Reference

1.

김미진, 이재창, 임재일, 홍후조. 2014. 자유학기제 연구학교의 교육과정 특성 분석. 『교육과정연구』, 32(2): 215-241.

2.

김수환. 2015. 2014 자유학기제 수학체험프로그램 운영. 『[공공저작물 연계] 한국과학창의재단발간자료』, 1-62.

3.

김종운, 이태곤. 2014. 진로캠프를 활용한 진로교육 프로그램이 초등학생의 진로성숙도와 진로자기효능감 및 진로장벽에 미치는 효과. 『한국콘텐츠학회논문지』, 14(10): 339-349.

4.

김진숙. 2013. 아일랜드 Transition Year 교육과정 탐구. 『교육과정연구』, 31(4): 165-193.

5.

김은정. 2013. [발표] 가정교과의 진로교육과 자유학기제의 활용방안. 『한국가정과교육학회 학술대회』, 67-90.

6.

남미숙. 2013. 자유학기제 운영모델 탐색. 『한국진로교육학회 학술대회지』, 53-70.

7.

류정섭. 2013. 자유학기제란 무엇인가?. 『한국가정과교육학회 학술대회』, 9-19.

8.

성은모, 정효정. 2013. 자유학기제 청소년 진로 체험활동의 효과적 운영을 위한 지역사회 연계 방안. 『진로교육연구』, 26(4): 49-63.

9.

신철균. 2014. 중학교 자유학기제 정착 방안 연구. 서울: 한국교육개발원.

10.

이은영, 손주영, 김예슬, 조재순. (2014.5). 자유학기제 연구학교의 가정교과 관련 운영 실태 분석. 한국가정과교육학회 학술대회, 157-158.

11.

이지연. (2013a). [발표] 자유학기제의 운영 방안. 『한국가정과교육학회 학술대회』, 23-51.

12.

이지연. (2013b). 「進路」중심 자유학기제 도입의 타당성과 향후 과제. 『진로교육연구』, 26(3):1-22.

13.

임지연, 김정주, 김정숙, 이선영. 2014. 자유학기제를 통한 청소년활동 활성화 방안 연구. 서울: 한국청소년정책연구원.

14.

표혜영. 2013. [사례발표] 2013 교육부 지정 자유학기제 정책추진학교 운영사례: 행복학교로 가는 징검다리, 자유학기제. 『한국진로교육학회 학술대회지』, 131-154.

15.

한국교육개발원. 2013. 『자유학기제 실행 방안』. 서울: 동연구원, 2013-01-1.

16.

한국교육개발원. 2014. 『중학교 자유학기제 정착 방안 연구』. 서울: 동연구원, RR2014-17.

17.

한국교육개발원. 2014. 『2013 자유학기제 연구학교 사례연구 종합 보고서』. 서울: 동연구원, CR2014-19.

18.

한국고용정보원. 2008. 『초중고 직업진로지도 실태조사』. 음성: 동연구원.

19.

한국청소년정책연구원. 2014. 『자유학기제를 통한 청소년활동 활성화 방안 연구』. 서울: 한국청소년정책연구원, 14-R04.

20.

현연숙. 2013. [사례발표] 학교진로교육프로그램(SCEP)과 연계한 자유학기제 운영 사례. 한국진로교육학회 학술대회지, 155-185.

21.

홍후조, 임유나, 장소영. 2013. 『관련자 의견조사에 기초한 자유학기제 운영 방안 탐색 연구.『한국교육학연구』, 19(2): 33-68.

22.

황규호. 2013. 자유학기제를 위한 교육과정 설계 방안 탐색. 한국교육개발원, 제 1 차 자유학기제포럼 발표자료, 1-28.

23.

John Taylor Gatto(2005). 김기협 역. 바보만들기. 서울: 민들레

24.

교육부. 2013. 자유학기제 시범 운영계획(안). <http://www.moe.go.kr/web/100012/ko/board/view.do?bbsId=316&boardSeq=47981>

Journal of Korean Library and Information Science Society