바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

A Descriptive Study on the Collection Development Processes in School Libraries : Based on the Interviews with Teacher Librarians

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2016, v.47 no.3, pp.241-259
https://doi.org/10.16981/kliss.47.3.201609.241


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This study attempts to investigate the current stage of collection development process in school libraries based on interviews with 20 teacher-librarians in school libraries. Library Collection is the primary element of a library and collection development is the starting point of librarians' duty. The researchers shed light on such issues as observed in collection development process in school libraries. Through the visits and observations such problems as aging book collections, lack of support of administrators, imbalance in subject distribution are identified.

keywords
School Library, Collection, Collection Development, Collection management, Teacher- librarian, 학교도서관, 장서, 장서개발, 장서관리, 사서교사

Reference

1.

김종성. 2004. 학교도서관길찾기. 서울:나라말.

2.

김종성. 2013. 우리나라 학교도서관 연구의 현황과 과제에 관한 연구. 『한국비블리아학회지』, 24(2): 71-91.

3.

김평훈. 1979. 『학교도서관의 도서선택에 관한 연구』. 논문집, 광주교육대학교.

4.

변우열. 1998. 학교도서관 자료기준에 관한 고찰. 『도서관학논집』, 28: 61-91.

5.

서진원. 1988. 학교도서관의 자료구성에 관한 일 연구. 『국회도서관보』, 198: 52-68.

6.

이병기. 1993. 학교도서관의 자료구성. 『도서관문화』, 34(6): 398-407.

7.

이지현. 2003. 우리나라 초등학교 도서관의 도서선택에 관한 사례 연구. 『독서문화연구』, 3:83-115.

8.

조정래. 2016. 『풀꽃도 꽃이다』. 서울:해냄.

9.

국제신문. 사서교사를 보고 싶다. 2016. 『부산:국제신문사』. 3월 14일.

Journal of Korean Library and Information Science Society