본 연구는 69개의 iSchool에서 데이터 사이언스 관련 교과가 어떻게 제공되고 있는지를 파악하고,국내 교과와 비교하여 방향성을 제시한다. iSchool은 건강, 기술, 바이오 분야를 비롯한 관련 분야로 그 교과 영역을 확장하는 현상이 두드러진다. 하지만, 국내 교과에서는 인접학문과 융합하려는 현상은 활발하게 관찰되지 않았다. 데이터를 어떻게 처리하고 관리할 것인지에 대한 영역 역시 iSchool이 집중하는 분야인데, 일반적인 데이터 사이언스, 데이터 관리, 데이터 보안 등에 중점을 둔 교과가 제공되고 있다. 데이터를 저장하는 방식에 대한 교과 분류는 ‘데이터베이스’ 관련 교과의 비중이 높았으며, 비슷한 비중으로 통계와 분석법이 제공되고 있었다. iSchool의 교과를 분석하고 국내 사례와 비교해 본 결과 본 논문은 국내 문헌정보학이 데이터 사이언스 관련 교과를 확대하고, 병진 데이터 사이언스로의 역할을 강화하며, 수리적 분석 능력을 키우는 교과를 개발하되, 특성화된 교과를 발굴하여 실험적인 수업을 제공하고, 기술과 상호작용하는 지식을 제공해야 할 것을 제안한다.
This study determines 69 iSchools provided which data science curriculum, and presents the direction for Korean LIS schools. It is certain that iSchools extend their subject territory including areas related to health, technology and biotechnology. However, this phenomenon is not actively observed in Korea. iSchools also focus on the area about how to process and manage data. iSchools, in deed, offer courses regarding data science, data management and data security. The ‘database’ was a higher proportion of ‘data warehouse’ curriculum, and, ‘data statistic and analysis’ curriculum are forming similar portion. As a result of analysis of the iSchool’s curriculum and comparison with Korean curriculum, this study suggests: the expansion of LIS curriculum related to data science; the enhanced role of the data translational data science; development of curriculum to raise the mathematical analysis capabilities, development of specialized curriculum and experimental classes; and support new knowledge skills to interact with technology.
김희섭, 남권희, 강보라. 2013. 북미지역 iSchool 대학과 L-School의 교육과정 비교분석. 『한국문헌정보학회지』, 47(4): 295-314.
강지혜. 2016. 국내 문헌정보학과의 데이터 사이언스 커리큘럼 도입 현황. 『2016 한국도서관정보학회 하계 학술발표회』. 2016년 5월 27-28일. 부산: 부산대학교, 339-349.
이명호. 2016. 데이터 사이언스 교과과정에 대한 연구. 『한국비블리아학회지』, 27(1): 263-290.
이성신, 최재황, 이창수. 2013. 한국형 iSchool 탐색. 『한국도서관・정보학회지』, 44(4):277-294.
장덕현. (2015). iSchool 논의에 대한 비판적 담론분석. 『한국도서관・정보학회지』, 46(1):135-154.
장윤금. 2014. iSchool 대학의 발전, 교육 및 연구 동향 분석. 『한국문헌정보학회지』, 48(1):369-386.
차미경. 2016. 대학교육환경의 변화와 문헌정보학과 명칭에 관한 고찰. 『2016 한국문헌정보학회』. 2016년 4월 22일. 대전: 충남대학교, 85-104.
한국정보화진흥원. 2013. 『새로운 미래를 여는 빅데이터 시대』. 대구: 동연구원, 2013-02.
Abels, Eileen G., Howarth, Lynne C. and Smith, Linda C. 2016. “Envisioning Our Information Future And How To Educate For It.” Journal of Education for Library and Information Science, 57(2): 84-93.
Branson, Robert K. Rayner, Gail T. Cox, J Lamarr Furman, John P. King, FJ. 1975. Interservice procedures for instructional systems development: Executive summary and model. TRADOC Pam 350-30 NAVEDTRA 106A. <http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a019486.pdf> [cited 2016. 9. 11].
Chu, Heting. 2012. “iSchools and non-iSchools in the USA: An examination of their master's programs.” Education for information, 29(1): 1-17.
Cleveland, William S. 2001. “Data Science: An Action Plan For Expanding the Technical Areas of the Field of Statistics.” International Statistical Review, 69(1): 21-26.
Conway, Drew. 2010. The Data Science Venn Diagram. <http://drewconway.com/zia/2013/3/26/the-data-science-venn-diagram> [cited 2016. 8. 20].
DataScience. Community. 2015. Colleges. <http://datascience.community/colleges> [cited 2016. 8. 4].
Donoho, David. 2015. “50 years of Data Science.” Paper presented at the Princeton NJ, Tukey Centennial Workshop.
iSchools. 2016. iSchools. <http://ischools.org/> [cited 2016. 8. 14].
Kim, Jeonghyun, Warga, Edward, and Moen, William. 2013. “Competencies Required for Digital Curation: An Analysis of Job Advertisements.” International Journal of Digital Curation, 8(1): 66-83.
Li, Si., Xiaozhe, Zhuang, Wenming, Xing, and Weining, Guo. 2013. “The Cultivation Of Scientific Data Specialists: Development of LIS Education Oriented to E-Science Service Requirements.” Library Hi Tech, 31(4): 700-724. doi:10.1108/LHT-06-2013-0070
Lyon, Lizand Brenner, Aaron. 2015. “Bridging the Data Talent Gap: Positioning the Ischool as an Agent for Change.” International Journal of Digital Curation, 10(1):111-122.
Lyon, Liz., Mattern, Eleanor, Acker, Ameliaand Langmead, Alison. 2015. “Applying Translational Principles To Data Science Curriculum Development.” Paper presented at the iPres Conference Proceedings.
Maceli, Monica. 2015. “Creating Tomorrow's Technologists: Contrasting Information Technology Curriculum in North American Library and Information Science Graduate Programs against Code4lib Job Listings.” Journal of Education for Library and Information Science, 56(3): 198-212.
Mattmann, Chris A. 2014. “Cultivating a Research Agenda for Data Science.” Journal of Big Data, 1(1): 1-8.
Riley-Huff, Debra A., and Rholes, Julia M. 2011. “Librarians and Technology Skill Acquisition: Issues And Perspectives.” Information Technology and Libraries, 30(3): 129-140.
Tagxedo. 2016. Tagxedo. <www.tagxedo.com> [cited 2016. 8. 14].