바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

A Study on Strengthening the Libraries' Role by Using Free Learning Semester

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2016, v.47 no.4, pp.93-122
https://doi.org/10.16981/kliss.47.4.201612.93


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The present study investigates librarians perceptions of Free Learning Semester, and their commitment to program development for coordination with Free Learning Semester, and whether they currently offer programs for Free Learning Semester. The study results are as follows. First, the results on perceptions of Free Learning semester showed that 54.20% of the librarians who participated in the study were aware of Free Learning Semester, and 80.15% had participated in training related to Free Learning Semester. Regarding the anticipated outcomes of implementation of Free Learning Semester, “Participation in various experiential activities offered through Free Learning Semester” was the most common response, and regarding special considerations in Free Learning Semester, “Need for instituting the dedicated workforce and enhancing their sense of responsibility and expertise” was the most common response. Second, regarding the library program development and provision for coordination with Free Learning Semester, 58.02% thought that the implementation of Free Learning Semester was an opportunity to expand the role of libraries, while insufficient budget was listed as a barrier. In addition, 63.36% stated that they had no experience in providing a program in a library. Finally, the results on the perception on the Free Learning Semester program they want to provide in a library showed that “Human Library” and “Read! Think! Dream!” were the programs they want to provide most, with the mean score of 3.939.

keywords
Free Semester, Library, Librarians' perception, Strengthening the Role of Libraries, 자유학기제, 도서관, 사서의 인식, 도서관의 역할강화

Reference

1.

김나라. 2013. 해외 사례를 통해 본 자유학기제. 『한국진로교육학회 학술대회지』, 10-48.

2.

김나라, 최지원. 2014. 해외사례 분석을 통한 자유학기제 운영 방향과 과제. 『진로교육연구』, 27(3): 199-223.

3.

김미라. 2015. 자유학기제 운영에 따른 국악교육의 활성화 방안. 『국악교육연구』, 9(1): 25-55.

4.

김미진, 이재창 , 임재일 , 홍후조. 2014. 자유학기제 연구학교의 교육과정 특성 분석 . 『교육과정연구 』, 32(2): 215-241.

5.

김성숙, 김정현, 정인경. 2015. 자유학기제 도입에 따른 가정과교육의 방향성 탐색. 『한국가정과교육학회 학술대회』, 177-178.

6.

김은정. 2013. [발표] 가정교과의 진로교육과 자유학기제의 활용방안. 『한국가정과교육학회 학술대회』, 67-90.

7.

김지아, 이부연. 2015. 공공디자인을 활용한 디자인교육에 관한 연구. 『디지털디자인학연구』, 15(1): 329-342.

8.

성은모, 정효정. 2013. 자유학기제 청소년 진로 체험활동의 효과적 운영을 위한 지역사회 연계 방안. 『진로교육연구』, 26(4): 49-63.

9.

신성미. 2015. 『자유학기제 연구학교 운영보고서 및 교과연계 학생선택프로그램 운영학교 사례 분석』. 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원, 생물교육전공.

10.

조계중. 2015. 자유학기제에 따른 현장체험 경험에 대한 중학생들의 의식과 태도 분석. 『한국산림휴양학회지』, 19(4): 89-97.

11.

하시연, 이연희, 손지원. 2015. 산림교육 연계 자유학기제 만족도 분석. 『한국산림휴양학회 학술발표회 자료집』, 412-412.

12.

하정화, 손주영. 2015. 『자유학기제 시행에 따른 청소년체험활동 활성화방안』. 부산: 부산여성가족개발원. 연구보고서 2015-05. 1-207.

13.

현은령. (2015). 미디어융합디자인을 통한 자유학기제 창의진로교육 프로그램 개발. 『디지털디자인학연구』, 15(2): 509-518.

14.

황유진 (2014). 꿈과 끼를 키우는 행복교육을 통한 미래 핵심 역량의 신장. 『한국심리학회 연차 학술발표 논문집』, 2014(1): 98-98.

15.

교육부. 「자유학기제 시범운영계획안(2013.5.28.). [Online]. [cited. 2016.1.25.]. <http://www.moe.go.kr/web/100012/ko/board/view.do?bbsId=316&boardSeq=47981>

Journal of Korean Library and Information Science Society