This study reports the result of the survey on collection management from 154 school libraries in Korea. The questionnaire is consisted of three section: state of collection, state of book use, and collection management system. Results reveal that (1) elementary schools and middle schools have many books for each student compared to the KLA’s School Library Standards; (2) the component ratio of literature books is the biggest in school library collections; (3) the ratio of library book use is overwhelmingly higher in elementary schools than middle schools and high schools; (4) 64.6 percent of library books in the sample are never used during 2013-2015; (5) 74 percent of libraries have its own collection management document; (6) Almost all schools compose its own committee for library management, the committee plays an important roles in the communication among school members, collection development and promotion.
교육부. 2013. 학교도서관 자료(도서) 선정․구입 개선 방안. 세종: 교육부.
김수진. 2007. 초등학교도서관의 장서개발에 관한 단상. 도서관문화 , 48(3): 44-49.
대통령소속 도서관정보정책위원회, 문화체육관광부. 2015. 2015년도 전국도서관 운영평가 결과보고서 . 세종: 대통령소속 도서관정보정책위원회, 문화체육관광부.
박온자. 2003. 학교도서관 미디어전문가를 위한 교수매체 선정 기준 연구. 한국문헌정보학회지 , 37(2): 27-56.
박혜선, 김기영. 2016. 초등학교 도서관의 자료 선정에서 자기 검열에 대한 영향 요인 연구. 정보관리학회지 , 33(3): 239-262.
장덕현, 강은영. 2016. 학교도서관 장서개발과정에 관한 현상적 연구: 사서교사의 인식을 중심으로, 한국도서관정보학회지 , 47(3): 241-259.
한국도서관협회 도서관기준작성특별위원회. 2013. 한국도서관 기준 . 개정판. 서울: 한국도서관협회.