바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

인문고전 독서교육이 청소년의 인성과 역량 증진에 미치는 영향에 관한 연구

A Study on the Effects of Classical Literature Reading Education on Youth's Character and Competency Development

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2017, v.48 no.1, pp.245-265
https://doi.org/10.16981/kliss.48.1.201703.245
이아영 (역삼도서관 관장)
조미아 (경기대학교)

Abstract

The objective of this research is to develop & operate classical literature reading education program for youth, to verify the difference in effect with respect to the influence of classical literature reading education on youth's character and competency development and to clarify the difference in effect depending on intention to participate in classical literature reading education and instruction method. Main result of research is summarized as follows. First, after classical literature reading education was found to be effective to the character and the youth's competency development increased. Second, verifying the effect of classical literature reading education on intention to participate voluntarily, it was found to be more effective for group of voluntary participation than group of involuntary participation. Third, verifying the effect of classical literature reading education depending on instruction method, it was found to be more effective for group of discussion lesson based on character key words than group of lesson based on recital.

keywords
Classical literature, Reading education, Character, Competency, Youth, 인문고전, 독서교육, 인성, 역량, 청소년

참고문헌

1.

강윤성. 2016. 고전을 활용한 진로독서교육이 청소년의 진로성숙도에 미치는 효과 . 석사학위논문, 가톨릭대학교 대학원 독서학과전공.

2.

권상우. 2013. 유학의 인성교육: 도덕적 치유. 초등도덕교육 , 43: 1-28.

3.

권일남, 최창욱. 2011. 청소년활동 개념 재정립에 관한 연구 . 서울: 한국청소년정책연구원.

4.

김기헌 외. 2009. 청소년 생애핵심역량 개발 및 추진 방안 연구Ⅱ . 서울: 한국청소년정책 연구원, 09-R19-5.

5.

도승이. 2013. 행복한 미래 인재 양성을 위한 인성교육의 필요성과 실천방안. 사고개발 , 9(2):143-159

6.

박성미, 허승희. 2012. 청소년용 통합적 인성 척도 개발. 아동교육 , 21: 35-47.

7.

송지애. 2014. 인문고전 읽기코칭이 독서습관 향상에 미치는 영향 . 석사학위 논문, 대진대학교 교육대학원 사서교육전공.

8.

안중덕. 2013. MeFOT 기반 독서활동과 과정중심 독서지도가 청소년 활동역량, 창의적 인성 및 독서태도에 미치는 효과 . 박사학위논문, 동아대학교 대학원 교육학과.

9.

이아영. 2013. 인문고전 독서교육이 초등학생의 독서력 향상에 미치는 영향에 관한 연구 . 석사학위 논문, 경기대학교 교육대학원 사서교육전공.

10.

이하준. 2014. 인성함양을 위한 고전교육의 방향 탐색. 교양교육연구 , 8(5): 423-448.

11.

정창우, 손경원. 2014. 초ㆍ중ㆍ고 학생들의 인성실태 분석 및 인성교육 개선 방안 연구. 윤리교육연구 , 33: 27-52.

12.

조벽. 2016. 인성이 실력이다 . 서울: 해냄.

13.

지은림 외. 2013. 인성지수 개발 연구 . 서울: 교육부.

14.

허승연. 2016. 인성에 대한 중학생의 인식 특성 및 인성 수준이 청소년기 발달과업과 행복감에 미치는 영향 . 석사학위논문, 광운대학교 교육대학원 심리치료교육전공.

15.

Berger, Beth Michele Balog. 2005. A comparison of character education programs and their effects on academic achievement, behavior, and attendance. Ph. D. diss. University of Central Florida, U.S.A.

16.

Smith, Jeffry Ladell., 2007 The Correlation of Latin, Greek and the Classical Education model with learning other subject. Ph. D. diss. Capella University, U.S.A.

한국도서관·정보학회지