바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

A Experimental Study on the Development of a Book Recommendation System Using Automatic Classification, Based on the Personality Type

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2017, v.48 no.2, pp.215-236
https://doi.org/10.16981/kliss.48.2.201706.215

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The purpose of this study is to develop an automatic classification system for recommending appropriate books of 9 enneagram personality types, using book information data reviewed by librarians. Data used for this study are book review of 501 recommended titles for children and young adults from National Library for Children and Young Adults. This study is implemented on the assumption that most people prefer different types of books, depending on their preference or personality type. Performance test for two different types of machine learning models, nonlinear kernel and linear kernel, composed of 360 clustering models with 6 different types of index term weighting and feature selections, and 10 feature selection critical mass were experimented. It is appeared that LIBLINEAR has better performance than that of LibSVM(RBF kernel). Although the performance of the developed system in this study is relatively below expectations, and the high level of difficulty in personality type base classification take into consideration, it is meaningful as a result of early stage of the experiment.

keywords
Enneagram, Personality type, Reading guidance, Book recommendation system, 에니어그램, 성격유형, 독서지도, 도서추천시스템, 도서자동분류

Reference

1.

김경. 2016. 지적장애학생 성격유형에 따른 미술치료프로그램 개발. 한국수산해양교육 , 28(1):266-278.

2.

김국선. 2013. 어린이 성격유형별 학습능력 향상을 위한 공간디자인 구축 방안: 에니어그램 성격 특성 분석을 통하여. 한국가구학회지 , 24(1): 42-50.

3.

김기열. 2015. 중학생의 성격유형에 따른 기술적 사고성향 분석. 한국실과교육학회지 , 28(2):135-152.

4.

김수아, 오성탁, 이지형. 2015a. 범주별 고유정보를 고려한 블로그 포스트의 자동 분류. 한국컴퓨터정보학회 학술발표논문집 , 23(1): 11-14.

5.

김수아, 조희선, 이현아. 2015b. 다양한 어휘 가중치를 이용한 블로그 포스트의 자동 분류. 한국마린엔지니어링학회지 , 39(1): 58-62.

6.

김판준, 이재윤. 2012. 디스크립터 자동 할당을 위한 저자키워드의 재분류에 관한 실험적 연구. 정보관리학회지 , 29(2): 225-248.

7.

모슬기, 김영숙. 2009. 중·고등학교 영어 학습자들의 성격 유형에 따른 영어 독해전략 연구. 영어어문교육 , 15(4): 291-311.

8.

백진환, 한윤옥. 2014. 에니어그램 성격유형을 적용한 독서지도의 효과 연구. 한국문헌정보학회지 , 48(2): 45-64.

9.

윤은성. 2001. 한국형 에니어그램 프로파일 , 서울: 한국에니어그램연구소.

10.

이병열. 2015. 여행업 종사자의 성격유형과 업무성과의 관계 연구. 관광·레저연구 , 27(2):387-406.

11.

장재영, 김정민, 이신영. 2012. 단어 패턴 빈도를 이용한 한국어 영화평 자동 분류기법. 한국정보과학회 학술발표논문집 , 39(1C): 51-53.

12.

장지숙, 이해영. 2009. 맥락정보를 이용한 기록 자동분류시스템 설계. 한국기록관리학회지 , 9(1): 151-73.

13.

정덕현. 2015. 성격유형별 인지적 사고 및 글쓰기 과정 연구. 교양교육연구 , 9(3): 435-471.

14.

조현양, 한윤옥, 백진환. 2015. 성장지향점 도서를 활용한 독서지도 효과에 관한 연구: 에니어그램 성격 2번 유형을 중심으로. 한국문헌정보학회지 , 49(1): 69-88.

15.

최형림 외. 2003. 기계학습 기법을 이용한 전자게시판 질문 자동 분류. 한국지능정보시스템학회 학술대회논문집 , 2003. 5: 313-318.

16.

한윤옥. 2008. 독서교육과 자료의 활용 . 서울: 한국도서관협회.

17.

한윤옥, 조미아. 2011. 독서교육에 있어서 청소년의 성격유형과 독서성향의 관련성 연구. 한국도서관·정보학회지 , 42(4): 69-88.

18.

한윤옥, 조미아. 2012. 어린이·청소년의 성격유형별 선호도서 목록개발 및 독서지도 방안 연구 , 서울: 국립어린이청소년도서관.

19.

한윤옥 외. 2012. 성격유형을 적용한 청소년 독서지도 프로그램 운영 방안에 관한 연구. 한국문헌정보학회지 , 46(1): 77-97.

20.

한윤옥 외. 2012. “어린이의 성격유형에 따른 선호도서의 특성에 관한 연구.” 한국문헌정보학회지 , 46(3): 5-34.

21.

Chang, Chih-Chung and Lin, Chih-Jen. 2011. “LIBSVM: A Library for Support Vector Machines.” ACM Transactions on Intelligent Systems and Technology, 2(3): 1-27.

22.

Fan, R.E. et al. 2008. “LIBLINEAR: A Library for Large Linear Classification.” Journal of Machine Learning Research. 9, 1871-1874.

23.

Russell, Anne L. 2002. “MBTI Personality Preferences and Diverse Online Learning Experiences.” School Libraries Worldwide, 8(1): 25-40.

Journal of Korean Library and Information Science Society