바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Study on the Development of Reading Psychology Coaching Program for Female Teenage Runaways - Focusing on the Application of Adler’s Individual Psychology

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2017, v.48 no.2, pp.405-428
https://doi.org/10.16981/kliss.48.2.201706.405


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This paper attempts to develop reading psychology coaching program that applies Adler’s individual psychology for female teenage runaways who live in adolescent shelters located in Yongin and Siheung in Korea and examine its effect. For this purpose, the study implemented 120-minute reading psychology coaching program for a total of 12 sessions during the period August 9th in 2016 to October 30th in 2016. For verification of the effects, this study conducted a comparison analysis on the pre and post-hoc test of life style scales and inferiority complex symptom scales, output reports in each session, and writing materials. In the study results, the reading psychology coaching program that applies Adler’s individual psychology showed positive effects on female adolescents in shelters.

keywords
청소년, 쉼터, 독서심리코칭, 개인심리학, 가출청소년, 생활양식, 열등감, 아들러, Youth, Shelter, Reading psychology coaching, Individual psychology, Runaway teenage, Life style, Inferiority feeling, Adler

Reference

1.

고정원. 2015. 비행청소년들의 탈비행과정에 미친 독서상담의 효과 : 내러티브 탐구에 의한 종단 연구 . 박사학위논문, 경기대학교 대학원 문헌정보학과.

2.

권석만. 2012. 현대 심리치료와 상담 이론 . 서울: 학지사.

3.

김미란. 2006. 아들러의 개인심리학에 근거한 격려 집단상담 프로그램 개발 및 효과분석 . 박사학위논문, 목포대학교 대학원 교육학과.

4.

김영희. 2009. 문학치료가 가출청소년의 자아존중감과 불안에 미치는 영향 . 석사학위논문, 경북대학교대학원 문학치료학과.

5.

김춘경. 2006. 아들러의 아동상담 이론과 실제 . 서울: 학지사.

6.

남궁정. 2008. 여성가출청소년을 위한 진로설계프로그램의 개발 및 효과 . 박사학위논문, 숙명여자대학교대학원 교육학과.

7.

남미애. 1998. 여성가출청소년의 심리사회적 문제에 관한 연구. 한국청소년학회 . 5(3): 63-90.

8.

송민진. 2006. 쉼터 거주 가출청소년의 가출에 관한 심리적 체험연구 . 석사학위논문, 서울여자대학교 대학원 아동학과.

9.

아들러, 알프레드. 2014 삶의 과학 . 서울: 부글북스.

10.

여성가족부. 2014 청소년유해환경 접촉 실태조사. 서울 : 여성가족부.

11.

여성가족부. 2016. 2016 청소년백서 . 서울: 여성가족부.

12.

이기선 . 2008. 가출청소년을 위한 현실요법 집단상담프로그램 개발 . 석사학위논문, 서울신학대학교 상담대학원 청소년학교상담학과.

13.

임기홍. 2000. 고등학교 학생들의 열등감과 관련 변인. 석사학위논문, 서울대학교 농업교육과.

14.

임성관, 2016. 쉼터 청소년의 자기성장을 위한 독서 심리 코칭 프로그램 사례연구. 한국비블리아학회지 . 12: 251-279.

15.

장영우. 2017. 가출청소년을 위한 해결중심 단기상담 사례연구 . 석사학위논문, 한국교원대학교 교육대학원 상담 및 특수교육학과.

16.

정경용, 김춘경. 2011. 적응유연 청소년의 생활양식분석. 특수교육재활학과학연구 , 50: 195-219.

17.

정윤영. 2016. 청소년쉼터거주 여자청소년의 자립과정에 관한 질적 연구 . 석사학위논문, 경기대학교 교육대학원 청소년지도상담교육전공.

18.

최일심. 2013. 여자 가출 청소년 자립 과정 연구 : 청소년쉼터 생활 유경험자를 중심으로 . 석사학위논문, 가톨릭대학교 대학원 사회복지학과.

19.

한국청소년상담복지개발원. [online] [cited 2017. 5. 6]. <https://www.kyci.or.kr>

20.

한윤옥 외. 2016. 쉼터청소년 독서심리코칭 프로그램 개발과 효과에 관한 연구 . 서울 : 국립어린이청소년도서관.

Journal of Korean Library and Information Science Society