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청소년의 자율 협력적 독서실행에 따른 독서유효성 효과 연구

A Study on the Reading Effectiveness by Collaborative Reading Practice of Teenagers

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2018, v.49 no.2, pp.79-104
https://doi.org/10.16981/kliss.49.2.201806.79
김명희 (도서문화재단 씨앗)
조현양 (경기대학교)
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초록

이 연구는 청소년의 자율 협력적 독서실행 모형을 제시하고 협력적 독서방식이 청소년의 독서유효성에 미치는 효과를 검증하였다. 이를 위하여 전국 8개 지역, 61개 중·고등학교에 68개 독서클럽을 조성하고 연구집단을 독서미흡집단, 독서양호집단, 독서혼합집단으로 구분하여 청소년의 자율 협력적 독서실행을 4개월 동안 실시하였다. 독서유효성의 설문지를 제작하여 사전과 사후검사를 실시하고 SPSS 통계 프로그램을 통해 분석하였다. 연구 결과, 청소년들의 독서유효성은 긍정적으로 향상되었으며 독서미흡집단이 가장 효과적인 것으로 나타났다. 또한, 청소년의 독서행동에도 긍정적인 변화가 나타났으며 독서유효성의 변화는 독서행동에 영향을 미치는 것으로 파악되었다.

keywords
협력적 독서, 독서효과, 청소년 독서실행, 독서클럽, 자율적 독서활동, Collaborative reading, Youth reading, Reading effectiveness, Reading club

Abstract

This study was to present a model of cooperative reading practice and verify reading effectiveness on youth. For this purpose, 68 reading clubs were established in 61 districts and 8 high schools. The research groups were classified as the poor reading group, the good reading group, and the mixed-skill reading group. The cooperative reading groups were carried out for four months. We developed a questionnaire on Reading effectiveness conducted it pre- and post–test, and analyzed the results through the SPSS statistical program. We found that there was a positive change in the reading effectiveness of youth and overall—the highest effectiveness was found in the poor reading group. In addition, there was a positive change in the reading behavior of youth. The change of reading effectiveness was found to affect reading behavior.

keywords
협력적 독서, 독서효과, 청소년 독서실행, 독서클럽, 자율적 독서활동, Collaborative reading, Youth reading, Reading effectiveness, Reading club

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