코비드-19(코로나19)의 세계적 유행으로 인해, 전세계의 고등교육기관 학자들은 교육, 서비스, 연구를 위해 온라인 환경으로 대대적으로 이전하고 있으며, 많은 사람들에게 있어 이 시도는 새롭고 도전적인 경험이 되고 있다. 전통적인 대면 환경에서 이루어지는 연구의 모범실무 중 많은 것들이 온라인 환경 연구에도 똑같이 적용될 수 있지만, 온라인 연구 수행 시 온라인 환경의 특수한 지원성과 한계로 인해 연구자들이 철저하게 계획을 세우고 실행해야하는 추가적인 도전과 뉘앙스들이 존재한다. 이 연구는 문헌연구를 통해 사생활보호, 사전동의, 신뢰의 형성과 데이터의 신빙성, 그리고 참여자 보유와 같은 핵심적인 이슈들에 대해 토론하고, 두가지 온라인 연구의 경험과 증거에 기반한 실제적인 제안점을 제공하고자 한다. 두가지 온라인 연구에서 얻어진 고찰과 예시들은 해당 이슈들을 실제 연구에 맥락화한 증거이자 실천으로 기능한다. 사회적 거리두기 시대에 온라인 연구를 고려하는 많은 연구자들에게 이 연구의 증거와 실제적인 가이드가 도움이 될 것으로 기대한다.
Due to the COVID-19 pandemic, scholars at institutions of higher education around the world are transitioning their teaching, service, and research into online settings; for many this may be a new and challenging experience. While many of the best practices associated with research in traditional or face-to-face settings also apply to research in or via online settings, there are some additional challenges and nuances that researchers must adequately address and plan for due to the affordances and limitations of online settings. This paper discusses the key issues of privacy, informed consent, trust and trustworthiness, and retention through the literature and provides practical recommendations based on evidence and experience from two different online research projects. The reflections on and examples from these two research projects contextualize the above issues and act as evidence to inform research as a practice. The authors hope this evidence and practical guidance may help researchers better prepare for research in a socially distanced world.