ISSN : 2466-2542
본 연구는 큐레이터와 사서교사의 직무를 상호 비교·분석하여 학교도서관에서 제공하는 북큐레이션 서비스의 내용과 영역을 설정한 후, AHP(Analytic Hierarchy Progress) 방법을 통해 사서교사가 중요하게 인식하는 북큐레이션 서비스의 우선순위를 밝히는 데 목적이 있다. 이를 위해 북큐레이션 서비스 영역을 계층별로 나누고, 학교도서관 전담인력인 사서교사들을 대상으로 AHP 방법을 적용하여 학교도서관 북큐레이션 서비스 영역의 우선순위를 분석하였다. 분석결과 상위계층의 우선순위는 정보서비스, 전문성 신장, 정보 자원, 경영, 홍보 및 마케팅 순으로 나타났고, 하위계층의 우선순위는 조사 및 연구, 질의응답, 자기계발, 전시, 예산편성, 전문가 연계, 트렌드 분석, 독서교육, 인적자원, 기획, 협력수업, 마케팅 서비스, 소장, 온라인 홍보, 오프라인 홍보, 시설 및 환경 순으로 나타났다. 이를 토대로 학교도서관 북큐레이션 서비스를 효과적으로 제공하기 위한 방안으로 학교도서관 이용자의 특성 파악, 북큐레이션을 위한 분류기준의 설정, 독자 참여형 북큐레이션 서비스 모색의 필요성을 제시하였다.
This study aims to identify priorities in book curation service that the teacher librarians perceive important through the AHP (Analytic Hierarchy Progress) method by comparing the jobs of teacher librarians with those of curators and selecting the contents and areas of book curation service provided by school libraries. For the purpose, this study categorized the book curation service areas by class and analyzed the priorities in the book curation service areas in the school libraries by applying the AHP method on the teacher librarians who are the personnel in school libraries. As a result, the priorities in the upper-tier class were turned out to be information services, improvement of expertise, information resources, management, and promotion & marketing in that order. The priorities in the lower-tier evaluation areas were shown in the order of survey & research, Q&A, self-development, exhibition, budget allocation, connecting with experts, trend analysis, reading education, human resources, planning, collaboration class, marketing services, book status, online promotion, offline promotion, and facilities & environment. Based on the results, this study suggested the following plans to provide effective book curation services in school libraries: grasping characteristics of school library users, setting classification criteria for book curation, and finding reader participation-oriented book curation service.