바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

연구·학습 지원을 위한 대학도서관의 콘텐츠 큐레이션 전략

Content Curation Strategies of University Libraries for Research and Learning Support

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2022, v.53 no.3, pp.287-314
https://doi.org/https://doi.org/10.16981/kliss.53.3.202209.287
오선혜 (충남대학교 중앙도서관)

초록

본 연구에서는 이용자의 학습과 연구를 지원하기 위한 대학도서관의 콘텐츠 큐레이션 전략을 제시하는 것을 목적으로 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위한 방법으로 먼저 문헌연구를 통해 콘텐츠 큐레이션의 개념에 대해 살펴보았다. 이후 대학도서관과 국가도서관, 콘텐츠 기업 등의 콘텐츠 큐레이션 서비스 현황과 사례를 분석하여 시사점을 발견하였다. 연구의 결과, 대학도서관의 성공적인 콘텐츠 큐레이션을 위한 전략으로 양질의 콘텐츠 제공, 선제적 정보서비스 역할 수행, 콘텐츠의 최신성 확보, 이용자 참여를 통한 상호작용성 확보, 개인화 알고리즘 개발의 다섯 가지로 제안하였다.

keywords
대학도서관, 큐레이션 서비스, 콘텐츠 큐레이션, 소셜 큐레이션, 개인화 서비스

Abstract

The purpose of this study was to present a content curation strategy of the university library to support user learning and research. As a method to achieve the purpose of the study, first, the concept of content curation was examined through literature research. After that, implications were found by analyzing the cases of content curation services such as university libraries, national libraries, and content companies. As a result of the study, five strategies for successful content curation of university libraries were proposed: providing high quality contents, performing preemptive information service roles, keep content up to date, securing interactivity through user participation, and developing personalization algorithms.

keywords
대학도서관, 큐레이션 서비스, 콘텐츠 큐레이션, 소셜 큐레이션, 개인화 서비스

한국도서관·정보학회지