바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

독서 소비자의 도서 대출과 구매에 관한 연구

A Study on the Book Loan and Purchase of Reading Consumers

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2024, v.55 no.3, pp.193-212
https://doi.org/10.16981/kliss.55.3.202409.193
정종기(JONG-KEE JUNG) (경성대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 독서 소비자의 도서 대출과 구매에 관한 요인들을 중심으로 소비 실태를 조사한 것이다. 독서 소비자의 도서 대출과 구매에 관한 의사결정 요인으로는 도서관 경험, 독서 목적, 도서 장르, 도서 가격, 신간 도서이다. 이 요인들을 중심으로 독서 소비자들의 실태 조사결과, 독서 소비자들은 도서관 이용 경험이 많을수록 도서 구매 소비도 많았다. 도서 장르는 대출 소비가 높은 장르일수록 구매 소비도 높게 나타났다. 교양, 취미, 여가활동을 위한 독서 목적의 소비자들이 정보획득, 학습, 연구를 위한 독서 목적의 소비자들보다 대출과 구매 소비에서 높게 나타났다. 도서 가격(비용) 측면에서는 대출 소비가 구매 소비보다 많았으며 신간 도서의 경우 대출과 구매 소비에서 모두 높게 나타났다. 도서관에 미소장 도서일수록 도서 구매 소비 비율이 높았다. 대체로 독서 소비자들은 도서관 소장 도서일 경우 도서 대출 소비를 우선 고려하였으며 대출한 도서로 인해 도서시장에서 도서 구매 소비로 연결되는 사례들이 확인되었다. 이를 기초로 도서관과 도서 산업계 간 상생 협력할 수 있음을 제안하였다.

keywords
이용자연구, 독서 소비자, 도서 대출, 도서 구매, 공공도서관

Abstract

This study investigated the consumption status, focusing on the factors related to book loans and purchases of reading consumers. Library experience, reading purpose, book genre, book price, and new books are the decision-making factors regarding consumers’ book loans and purchases. As a result of a survey of reading consumers focusing on these factors, the more experience they have in using the library, the more they consume books. As for the book genre, the higher the loan consumption, the higher the purchase consumption. Consumers for reading purposes for liberal arts, hobbies, and leisure activities showed higher loan and purchase consumption than consumers for reading purposes for information acquisition, learning, and research. In terms of book price (cost), loan consumption was higher than purchase consumption. In the case of new books, both loan and purchase consumption were high. In general, reading consumers considered book loan consumption first when it was a library-owned book, and cases that led to book purchase consumption in the book market were confirmed. Based on this, it was proposed that win-win cooperation between the library and the book industry could be achieved.

keywords
User Study, Reading Consumer, Book Loan, Book Purchase, Public Library
투고일Submission Date
2024-08-17
수정일Revised Date
게재확정일Accepted Date
2024-09-10

한국도서관·정보학회지