바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

미디어 정보 리터러시(MIL) 협력수업 실태 분석

An Analysis of the Current Status of Collaborative Classes in Media and Information Literacy (MIL): Focusing on FGI

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2024, v.55 no.3, pp.263-283
https://doi.org/10.16981/kliss.55.3.202409.263
박주현(Juhyeon Park) (전남대학교)
임정훈(JeongHoon Lim) (계명대학교)
백영선(Youngsunm Paek) (서울특별시교육청)
김서현(Seohyun Kim) (경기도광명교육지원청)

초록

본 연구는 미디어 정보 리터러시 협력수업에 대한 현장의 경험을 파악하고 MIL 협력수업을 위한 시사점을 얻고자 하는 데 목적이 있다. 이를 위해 5개의 초중등학교에서 11명의 교사와 9명의 학생을 대상으로 포커스그룹인터뷰(FGI)를 진행하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 협력수업은 교육현장에서 흔하게 운영되는 수업방식은 아닌 것으로 나타났다. 둘째, 협력수업을 경험한 교사와 학생은 수업에 대한 만족도가 높았다. 셋째, MIL 협력수업은 학생들의 수업 참여도를 높이는 것으로 나타났다. 넷째, 교사들은 협력수업의 만족도에도 불구하고 수업 차시가 늘어나거나 수업 준비에 대한 부담감을 가지고 있는 것으로 나타났다. MIL 협력수업에 대한 교사와 학생의 성취도와 만족도가 높았기 때문에 MIL 협력수업 모델과 가이드라인을 개발하여 MIL 협력수업을 확대할 필요가 있다.

keywords
미디어정보리터러시, 협력수업, 정보활용능력, 유네스코, 사서교사

Abstract

The purpose of this study is to understand the field experience of collaboration classes for Media and Information Literacy (MIL) and to obtain implications for MIL collaboration classes. To this end, focus group interviews (FGI) were conducted with 11 teachers and 9 students from 5 elementary and secondary schools. The research results are as follows. First, collaboration classes were not commonly operated in educational settings. Second, teachers and students who experienced collaboration classes were found to increase students’ class participation. Fourth, despite their satisfaction with collaboration classes, teachers reported that the number of class hours increased or they felt burdened by class preparation. Since the achievement and satisfaction of teachers and students in MIL collaborative classes were high, it is necessary to develop a MIL collaborative class model and guidelines to expand MIL collaborative classes.

keywords
Media and Information Literacy, Cooperative Classes, Information Literacy, UNESCO, Teacher Librarians
투고일Submission Date
2024-08-17
수정일Revised Date
게재확정일Accepted Date
2024-09-10

한국도서관·정보학회지