바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

고등교육 학습자를 위한 메타리터러시 프레임워크 개발 연구

A Study on the Development of a Metaliteracy Framework for Higher Education Learners

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2025, v.56 no.1, pp.217-242
https://doi.org/10.16981/kliss.56.1.202503.217
정영미(Youngmi Jung) (동의대학교)
김예린(Yerin Kim) (동의대학교)
박주현(Juhyeon Park) (전남대학교)

초록

복잡한 디지털 정보 환경에서 고등교육 학습자에게는 학술 활동뿐만 아니라 개인 및 사회적 삶에서 발생하는 제반의 문제를 해결하고 성장하기 위해 전통적인 정보리터러시를 넘어서는 다양한 리터러시가 요구된다. 본 연구에서는 이러한 역량을 ‘메타리터러시’로 명명하고, 개념 정의와 핵심 역량 등을 포함한 프레임워크를 제안하였다. 이를 위해 메타리터러시와 유사 리터러시를 다룬 문헌을 검토하였고 관련 역량 요소를 분석․종합하여 메타리터러시 프레임워크 초안을 도출하였다. 프레임워크를 검증하기 위해 문헌정보학 및 교육학 분야의 전문가 10명을 대상으로 2차에 걸친 델파이 조사를 수행하였다. 연구 결과, 고등교육 학습자를 위한 메타리터러시의 핵심 역량으로 자기주도적 탐구, 전략적 접근, 비판적 평가, 윤리적 활용, 창의적 생산, 협력적 참여, 체계적 정보관리의 7개 역량이 도출되었다. 각 핵심 역량의 구체적인 특성으로 총 112개의 성취기준을 제안하였고 이러한 성취기준은 메타인지, 지식, 기술, 태도의 4개 학습 영역으로 구분하여 제시하였다. 본 연구의 결과를 적용하여 고등교육 학습자를 대상으로 실질적인 진단을 실시한다면, 개발된 프레임워크의 타당성을 검증하는 동시에 학습자가 도달해야 하는 수준별 요구 역량의 기준을 설정할 수 있을 것이다. 나아가, 이를 토대로 메타리터러시 역량 강화 교육 프로그램을 개발하여 그 성과를 평가하는 환류 체계를 구축하는 것도 가능할 것으로 기대된다.

keywords
대학도서관, 이용자교육, 메타리터러시, 정보활용능력, 디지털리터러시

Abstract

In the complex digital information environment, higher education learners require diverse literacies beyond traditional information literacy to solve various problems and continue their growth in both academic activities and personal and social life. This study defines these competencies as “metaliteracy” and proposes a framework that includes its conceptual definition and key competencies. To achieve this, the study reviewed literature on metaliteracy and related literacies and analyzed and synthesized relevant competency elements to derive a preliminary metaliteracy framework. To validate the framework, a two-round Delphi study was conducted with ten experts in the fields of library and information science and education. As a result, seven core competencies of metaliteracy for higher education learners were identified: self-directed inquiry, strategic approach, critical evaluation, ethical use, creative production, collaborative engagement, and systematic information management. A total of 112 performance criteria were proposed to specify the characteristics of each core competency, and these criteria were categorized into four competency domains: metacognition, knowledge, skills, and attitudes. Applying the findings of this study to conduct a practical assessment of higher education learners would allow for the validation of the proposed framework while simultaneously establishing competency benchmarks that learners should achieve at different levels. Furthermore, based on this framework, it would be possible to develop and implement educational programs aimed at enhancing metaliteracy competencies and to establish a feedback system for evaluating their effectiveness.

keywords
Academic Library, User Education, Metaliteracy, Information Literacy, Digital Literacy
투고일Submission Date
2025-02-20
수정일Revised Date
게재확정일Accepted Date
2025-03-11

한국도서관·정보학회지