ISSN : 1229-0688
본 연구는 학령기 과잉행동증 아동의 대표증상인 부주의, 과잉행동, 그리고 총동성을 실제 학교장면에서 학습에 방해주는 행동으로 보고, 그러한 행동들을 행동수정기법의 무상토큰 반응대가를 통하여 과잉행동증을 감소시키는 데 그 목적이 있다. 피험자는 과잉행동증을 보이는 초등학교 7~8세 아동, 6명(남아 4명, 여아 2명)이었다. 피험자들은 총 12회기의 행동수정기법 중 무상토큰을 이용한 반응대가 기법훈련을 받았다. 그 결과는 과잉행동증 아동들의 교사의 지시를 따르지 않는 행동, 자리이탈 행동, 교수방해 행동 등 과잉행동증 처치 후 의미있게 감소한 것으로 평가되었다.
The purpose of this study was to investigate the effect of the free token response cost procedures in reducing disruptive behavior of hyperactive children in a elementary school Six hyperactive children, tested by the Conners Teacher-Parent Rating Scale, were administered by the free token response cost procedures. 12 sessions consisted of baseline I(2 sessions), free token response cost I (3 sessions), baseline II(2 sessions), free token response cost II(3 sessions) and follow-up (2 sessions). The free token response cost procedure reduced significantly nonccompliance with teacher, out-of-seat, interference with class of hyperactive children.