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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구에서 관심을 둔 부분은 상담 협력관계의 형성이나 개선과 관련하여 상담자들이 궁극적으로 학습해야 하는 보편적인 행동이 존재하는지의 여부에 관한 것이었다. 이에 본 연구에서는 우선 상담에서 상담 협력관계 형성과 관련하여 볼 때 상담자의 행동이 일정한 양식을 보이는지 파악한 후에, 상담 협력관계가 개선된 사례와 계속 저조한 사례에서 나타나는 상담자 행동 양식의 차이를 분석하였다. 이를 위해서 A 대학에서 내담자를 표집하여 상담자와 4회 기 동안 만나서 한 회기당 약 50분간 면담하게 하였다. 상담 협력관계는 상담 협력관계 검사(내담자용)로 측정되었고, 상담자의 행동 양식은 두 명의 평정자가 1회기와 3회기의 면담이 녹화된 비디오 테잎을 보면서 심리치로 과정 Q-분류법에 따라 평정하였다. 연구결과는 다음과 같이 나타났다. 첫째, 상담자 행동 양식을 얻기 위해 중다차원 축척법을 실시하여 도출된 차원들은 몰두-소원, 재구조화-탐색, 지지-도전, 책임성-서술성이었다. 둘째, 네 가지 차원의 상담자 행동 양식 중 지지-도전 차원은 상담 협력관계와 유의미한 부적 상관을, 또한 재구조화-탐색 차원은 내담자 난이도와 유의미한 부적 상관을 보였다. 셋째, 몰두-소원, 재구조화-탐색, 지지-도전, 책임성-서술성의 상담자 행동 양식 네 차원 중 지지-도전 차원이 상담 협력관계의 변량을 가장 많이 설명해 주는 것으로 나타났다. 넷째, 상담 협력관계가 개선된 집단의 상담자와 계속 저조한 집단의 상담자는 서로 다른 행동 양식을 보이는 것으로 나타났다.
This study inspected whether modes exist in counselor behaviors, and if so, how well these modes predict working alliance, and also identified differences in counselor behavior modes be -tween improving alliance cases and continuing poor alliance cases. To collect the data for examining these purposes, 16 clients were selected who agreed on participating in this study. Six counselors who have a master's degree in couseling psychology interviewed these clients four sessions at least. Each counseling session was videotaped. After the first and the third sessions, the clients filled out the Working Alliance Inventory(Client Form). Two raters reviewed the first and the third sessions and sorted the sessions using the Psychotherapy Process Q-sort. The main findings of the study could be summarized as follows. First, the four dimensi ons of counselor behaviors that underlie the Psychotherapy Process Q-sort ratings was ide ntified through multidimensional scaling. These dimensions are involvement-distance, restructure-explore, support-challenge, and responsibility-descriptivity. Second, support-challen ge modes showed a significant negative correlation with working alliance, and restructure-explore modes were correlated negatively with client difficulty. Third, the four counselor behavior modes and client difficulty significantly predicted working alliance. Specifically, support-challenge dimension accounted for the greatest amount of variance. Fourth, the client difficulty scale, created from 10 items in the Psychotherapy Process Q-sort, didn't predict working alliance. Fifth, to identify which counselor behavior modes could contribute to improve working alliance, the researcher looked into the differences in counselor behavior modes between improving alliance cases and continuing-poor alliance cases. The counselors in improving alliance cases tended to support in the first session and changed to be more challenging in the third one. In the first session. the counselors in improving alliance cases tended to show more responsibility behavior modes than did the counselors in co-ntinuing-poor alliance cases.