ISSN : 1229-0688
이 연구는 수련상담자들의 개인상담 구조화 교육에서 비디오테이프 시범학습(모델링)이 기존의 강의학습과 비교해서, 얼마나 우수한 교육효과를 나타내는가 하는 것을 검증하기 위한 것이다. 이러한 연구목적을 해결하기 위하여 강의학습과 시범학습을 통한 구조화 교육을 세 집단에 실시하여 효과를 비교하였다. 이 연구에서의 피험자들은 모의상담자들로서 구조화교육《실험처치)을 받은 직후, 각자 그들에게 무선적으로 할당된 모의내담자들을 만나, 모의로 구조화를 시연하였다. 이러한 시연 후에 피험자들은 그들 자신이 실시해본 구조화에 대한 만족도를 체크하였고, 피험자들의 구조화 시연결과《오디오테잎과 축어록)는 전문상담자로 구성된 평정자들이 각각의 피험자들의 상담자로서의 역할과 구조화에 대한 평가를 하였다. 이 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험1 집단(교재학습과 비디오테잎 모델링과 부가설명)과 실험2 집단(교재학습과 비디오테잎 모델링)의 모의상담자들은 모델링을 제한한 통제집단(교재학습과 강의) 보다 더 높은 상담에 대한 만족도를 나타내었다. 둘째, 모델링 집단인 실험1 집단과 실험2 집단의 모의상담자들(피험자)은 평정자昔이 평가한 상담자평가와 구조화평가 모두에서 통제집단 보다 더 높은 평가점수를 받았다. 그러나, 모델링의 기회를 가진 실험1 집단과 모델링에 부가설명까지 더 들은 실험2 집단의 비교에서는 모의상담자들의 상담만족도 평가 및 평정자들의 평가(상담자평가와 구조화평가) 모두에서 두 집단간 통계적으로 의미있는 차이가 없었다. 이와같은 연구결과는 수련상담자들의 개인상담 구조화 고육에서, 전문상담자의 비디오테이프 시범 학습(모델링)이 기존의 강의학습 보다 수련생들의 상담만족도와 평정자들의 상남자 및 구조화 평가에서 더 우수한 교육 효과를 나타낸다는 것을 보여주고 있다. 따라서 상담 및 상담자 교육장면에서, 개인상담 구조화 교육을 할 때, 모델링, 즉 시범학습을 통하여 보다 나은 교육효과를 기대해볼 수 있을 것이다.
The purpose of the present study was to evaluate the effect of a videotape modeling on the individual counseling structure technique in counselor education. The hypotheses for the study were : 1. The two videotape modeling groups in the trainee-counselor education will be higher than a lecture group (the control group) on a counseling structure satisfaction of the subjects. 2. The two videotape modeling groups will be higher than a lecture group on the observers' evaluation about a simulation of trainees' counseling structure. The subjects (trainees) were 24 female undergraduates of a college of education who have not had counseling experiences. They were randomly assigned to three groups (the video plus comments group. the video only group, and the control group). The Counseling Rating Form(CRF) was used to measure the seven observers assessment about trainees' counseling structure as a trainee-counselor. The Client Satisfaction Questionnaire(CSQ) was used to measure the degree of a satisfaction of trainees' counseling structure. The findings obtained from this study were as follows. 1. There were statistically significant difference between the two experimental groups and the lecture group (p< .05) on trainees' satisfactions of their counseling structuring. An LSD test indicated that the two modeling groups scored higher on the CSQ than the lecture only group(pC05J. 2. However, a comparison of satisfaction scores of between two experimental groups did not yield statistically significant difference. An LSD test indicated that video modeling plus comments group rated lower than a videotape only group on the CSQ, but the difference was not statistically significant. 3. The observers' evaluation about the counselor role and the simulation of counseling structure showed statistically significant difference between the two experimental groups and the lecture group(p<.05). The further analysis(LSD Test) indicated that the two modeling groups scored higher than the lecture only group on CRF(p<.05). 4. However, a comparison between the experimental group I(videotape plus comment) about structure the experimental group II( videotape only) in the observers' evaluation on counseling role and on counseling structuring did not yield statistically significant difference. The further analysis(LSD Test) indicated that a videotape plus comment group scored lower than videotape only group(p<.05), but the difference was not statistically significant. The results of the present study showed that using a videotape modeling is more effective in both the trainees's satisfaction of counseling structuring and counselor evaluation of observers than a lecture method of teaching on a counseling structure technique of the individual counseling in counselor education.