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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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초등학생의 집단 괴롭힘 개입 유형과 심리적 특성과의 관계 - 자아존중감, 우울, 불안을 중심으로 -

The Relationship of Bullying Types and the Psychological Characteristics among Elementary School Students - Focused on self-esteem, depression, anxiety-

초록

본 연구는 집단 괴롭힘에 개입하는 아동의 유형에 따른 심리적 특성의 차이를 검증하였다 집단 괴롭힘의 개입 유형과 심리적 특성의 관계를 알아보기 위해 서울 소재의 초등학교 4,5,6학년 714명(여자: 362명, 남자: 379명)에게 집단 괴롭힘 척도를 실시하여, 가해 성향이 높은 집단 85명, 피해 성향이 높은 집단 79명, 가해 성향과 피해 성향이 모두 높은 집단 50명을 선정하여 이들의 심리적 특성-자아존중감, 우울, 그리고 불안-을 평가하였다 자아존중감 정도에서는 가해 집단이 피해 집단보다 높았으며, 우울에서는 피해 집단이 가해 집단보다 높았으며, 불안에서는 가해-피해 집단과 피해 집단이 가해 집단보다 높은 수준의 불안을 보였다. 집단 괴롭힘의 유형과 성별에 따른 심리적 특성에서의 차이 여부를 검증한 결과, 집단 괴롭힘의 유형에 따른 주효과만 유의미한 차이를 보였다. 본 연구의 결과는 집단 괴롭힘의 개입 유형에 따라 심리적 특성에 차이를 보임을 시사해 주고 있으며 성별에 따라서도 다른 양상이 나타날 수 있음을 시사해 주고 있다.

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Abstract

This study investigated the differences in the psychological characteristics among different types of bullying. To examine the relationship between the bullying types and the psychological characteristics. we administered the Bullying Behavior Scale and Peer Victimization Scale to 741 elementary school students(4th-. 5th-. 6th grade) and classified into three distinct groups - bully group(85 students). victim group(79 students). and bully-victim group(50 students). The results were as follows: First. in self-esteem. bully students showed higher score than victim students. In depression, victim students showed higher than bully students, in addition. victim and bully-victim students showed higher anxiety than bully students. Second, in according to the results on the relationships between bullying types and psychological characteristics, the main effects for sex was statistically significant. The results of this study were suggested that psychological characteristics were different among three group of bullying and gender differences.

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