바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

스트레스, 자아존중감 및 교사와의 관계가 청소년의 학교적응에 미치는 영향

Effects of Stress, Self-Esteem and Student-Teacher Relationship on Adolescent School Adjustment

초록

본 연구에서는 스트레스, 자아존중감, 교사와의 관계 등과 같은 심리ㆍ사회적 요인들이 우울, 비행, 학업성취, 친구관계문제 등 청소년의 학교적응에 어떤 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 본 연구에는 서울시에 소재한 중ㆍ고등학교에 재학중인 학생 2,172명이 참가하였으며, 각 학생은 개인별로 자기보고식 설문지를 작성하도록 하였다. 연구 결과, 본 연구에 포함된 개인의 심리ㆍ사회적 변인들 중 자아존중감과 학업관련 스트레스는 모든 형태의 학교적응 문제에 공통적으로 의미있는 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 친구관련 스트레스는 비행을 제외한 모든 학교적응 변인들과, 교사와의 관계는 비행과 또래관계문제와 특히 관련이 있는 것으로 나타났다. 논의에는 이러한 결과가 우리나라 학교장면에 제공해 주는 시사점과 아울러 청소년의 학교적응을 도와주기 위한 개입방법이 제시되어 있다.

keywords

Abstract

This study was conducted to examine the effects of stress, self-esteem and student-teacher relationship on adolescent school adjustment represented by depression, delinquency, school achievement and peer problems. Participants were 2,172 students from middle and high schools located in Seoul, and each student was asked to complete a self-report questionnaire. Results indicated that self-esteem and academic stress, among various psychosocial variables included in the present study, consistently had a significant effect on all of the areas in school adjustment. Peer-related stress was related with all school adjustment measures except delinquency, and the student-teacher relationship variable was related exclusively with delinquency and peer problems. Implications were discussed in terms of how to develop intervention strategies to promote adolescent school adjustment and how the results can be applied to the current school system in Korea.

keywords

logo