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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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자기평가와 자기분화의 우울에 대한 효과

The Effects of Self-Evaluation and Self-Differentiation on Depression

초록

자기개념과 우울과의 관계를 설명하는 핵심적인 두 가지 접근에는 기능론과 구조론적 입장이 있다. 기능론적 입장에서는 첫째, 자기를 극단적으로 평가하는 사람일수록 우울을 적게 경험한다는 해석과 둘째, 자기를 중립적으로 평가하는 사람일수록 우울을 적게 경험한다는 서로 다른 해석이 있어왔다. 아울러 구조론적 입장에서도 첫째, 자기상(self aspect)이 분화될수록 우울을 적게 경험한다는 주장과 둘째, 자기상이 분화될수록 우울을 많이 경험한다는 상반된 해석이 있어왔다. 이러한 두 가지 입장의 한계는 이 입장들이 자기개념과 우울을 설명하는 과정에서 중요한 중재변인으로 작용하고 있는 "차원간 분화와 차원내 분화"의 두 가지 분화 차원을 고려하지 않았다는 점이다. 기능론적 접근의 문제점은 분화를 자기개념과 우울의 관계에서 전혀 고려하지 않았다는 정이며, 구조론적 접근의 문제점은 분화를 자기개념과 우울을 설명하는데 고려하였지만 그 속에 내재해있는 분화의 두 가지 차원(차원내 분화와 차원간 분화)을 분리시켜 보지 않았다는 점이다. 따라서 본 연구자는 예비연구를 통해 기존의 자기분화(Scott의 자기분화)에서 차원내 분화와 차원간 분화의 개념을 분리해냈으며, 연구 I에서는 대학생을 대상으로 사전 우울수준을 통제한 시험 상황에서 분화의 두가지 차원이 자기평가와 우울을 중재하는 효과가 나타나는지를 알아본 결과 차원내 분화는 자기평가와 우울의 관계를 중재하지 않은 반면에 차원간 분화는 자기평가와 우울의 관계를 중재하는 것으로 나타나 첫 번째 가설이 지지되었다. 연구 II에서는 대학생 집단에서 차원내분화, 차원간 분화 및 우울과의 관계를 알아 본 결과 두 번째 가설이 지지되었다. 즉 차원내 분화가 높은 사람은 낮은 사람보다 우울을 많이 느낀 반면에 차원간 분화가 높은 사람은 낮은 사람보다 우울을 적게 느꼈다. 본 연구는 기존의 자기 분화에서 차원내 분화와 차원간 분화를 분리해 내서, 자기 개념과 우율의 관계를 설명하는 두 입장에서의 상반된 연구 결과를 설명한 데 의의가 있다. 이 연구결과는 우울한 내담자를 상담하는 과정에서 내담자로 하여금 자신에 대한 이질적인 자기상을 다양하게 갖도록 하는 전략이 포함되어야 할 것을 시사한다.

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Abstract

There are two positions in the research on the relationship between self-concept and depression: functionalist perspective and structuralist perspective. Functionalist perspective includes two contrasting interpretations. The first interpretation is that the more extremely a person evaluates himself/herself extremely(too positively), the lower degree of his or her experiencing depression becomes. The second interpretation is that the more neutrally a person evaluates himself/herself, the lower degree of his or her experiencing depression. Like the functionalist perspective, there are two contrasting interpretations. The first interpretation is that the higher the differentiation of the self-concept becomes, the lower the degree of experiencing depression becomes. The second interpretation is that the higher the differentiation of the self-concept becomes, the higher the degree of experiencing depression becomes. This study is to explain the pitfalls of two contrasting perspectives on the relationship between self-concept and depression by introducing "self-differentiation within dimension" and "self-differentiation across dimension". First, in order to prove the limitation of interpretation of functionalist perspective on the self-concept and depression, the first hypothesis was developed: in case a person's self-concept is extreme, the lower the differentiation across dimension is, the lower degree of depression is: in case a person's self-concept is neutral, the higher the differentiation across dimension is, the lower the degree of depression is Also, in order to prove the limitation of interpretation of structuralist perspective, second hypothesis were developed: (1)the higher the differentiation within dimension is, the higher the degree of experiencing depression is. (2) the higher the differentiation across dimension is, the lower the degree of experiencing depression is. The results of the study are as follows. First, Research 1 included two sub-research. In the pilot study, the researcher draw introduced value of differentiation within dimension, and differentiation across dimension, and further tried to measure degree of correlation between Scott's Self Differentiation, differentiation within dimension, and differentiation across dimension since the problem of Scott's self-differentiation scale was not to consider the above two concepts. Sub-research 1 was to examine whether the degree of differentiation within dimension and differentiation across dimension mediate the relationship between self-evaluation and depression in the subjects of college students when the level of prior depression was controlled. As a result, the first hypothesis was confirmed. Differentiation across dimension was a critical mediating variable in the relationship between self-evaluation and depression. However, differentiation within dimension' did not mediate the relationship between self-evaluation and depression. Second, Research 2 was first to examine the relationship among differentiation within dimension, differentiation across dimension, and depression, and second to examine differentiation within dimension, differentiation within dimension, and self-integration. As a result, the second hypothesis was confirmed. Differentiation across dimension was negatively correlated with depression. However, differentiation within dimension was positively correlated with depression. These results have many implications not only for further theoretical discussion on the relationship between self-concept and depression but also for practical utilities, e. g. counselling psychology.

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